خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۶۳

پنجشنبه 5 مهر 1363

    صبح زود به مجلس رفتم. آقایان زمانی، جهانتاب و حاجی سعیدی معاون آقای امراللهی [رئیس سازمان انرژی اتمی]، به دفترم آمدند. درباره ادعای اورانیوم کشف شده با هم صحبت کردیم؛ قرار شد برای بررسی سریعاً اقدام شود. گزارشها را خواندم. مطلب مهمی نداشت.

    در جلسه علنی مجلس قبل از دستور درباره رحلت آیت‏الله [سیدعبدالله] شیرازی و محرم و روز شهید، صحبت کردم. جلسه را به آقای ربانی املشی سپردم و به دفترم رفتم. آقای آذری قمی [نماینده قم] آمد. درباره مسائل مورد اختلاف، بحث کردیم. جلسه مفیدی بود؛ احتمالاً مؤثر باشد. از اظهارات امام و حرفهای مطرح شده در جریان‏های اخیر، ناراضیند.

    ظهر، گروهی از پاسداران قم آمدند؛ از فرماندهان جنگ گله داشتند. جمعی از نمایندگان خوزستان آمدند. برای اصلاح وضع جنگ زدگان پیشنهاداتی داشتند؛ از جمله ساختن مسکن و امکانات کار. آقای [حسن]جلایر صاحب مجتمع فرهنگی و هنری - که فیلمهای اسلامی می‏سازد - آمد و گزارشی [از اقدامات مجتمع فرهنگی و هنری] داد و برای مؤسسه کمک خواست.

    عصر، گروهی از خلبانان برای ابراز وفاداری و اعلان برائت از خلبانان خائن فراری و کمک گرفتن برای ساختن منازل برای خلبانان، [و همچنین مسئولین حفاظت و] اطلاعات نیروی زمینی ارتش آمدند. برای آنها صحبت کردم. خانواده‏های شهدا و مفقودان روحانیت نیز آمدند. برای آنها مفصلاً صحبت کردم. شب، با آقای خامنه‏ای، جلسه خصوصی داشتیم. درباره [انتخاب] وزیر دفاع و وزیر آموزش و پرورش و رئیس ستاد [مشترک ارتش] و فرمانده نیروی دریائی [ارتش] صحبت شد؛ نتایجی بدست آمد. آقای [محسن]کنگرلو مشاور نخست وزیر هم - که عازم اروپا بود - آمد و گزارشی داد.