خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • یکشنبه ۱ مهر ۱۳۶۳

 یکشنبه 1 مهر 1363   27 ذیحجه 1404   23 SEPTEMBER 1984

    صبح زود به مجلس رفتم. گزارش‏ها را خواندم. آقای [اسدالله]بیات آمد؛ کمی از وضع حجاج ایرانی در مکه گفت. ساعت هشت‏وچهل‏وپنج دقیقه صبح، اولین جلسه علنی [مجلس شورای اسلامی] بعد از تعطیلات، شروع شد. قبل از دستور، راجع به هفته جنگ و شروع کار مدارس صحبت کردم.

    شور اول سه لایحه را تصویب کردیم. چند تحلیف از نمایندگان میان دوره‏ای انجام دادیم. مراجعاتی هم در تنفس و ضمن جلسه از نمایندگان داشتم. ظهر، آقای [میرعلی‏نقی] سید خاوری نماینده لنگرود آمد؛ خواستار تعقیب کسانی بود که جلسه سخنرانی ایشان را در لنگرود به هم‏زده‏اند و یک نفر [در این جریان] از ترس سکته کرده و مرده است. آقای [غلامرضا] حیدری نماینده آشتیان، از فرمانده سپاه شهرش شکایت داشت. آقای [حکم الله] پزشکی نماینده میانه از از امام جمعه و نماینده سابق [میانه] شکایت داشت.

    آقای [محمدتقی] رنجبر [نماینده صومعه‏سرا] برای خرید برنج گیلان و مازندران توسط دولت تأکید داشت. آقای [پرویز] ملک‏پور نماینده زردشتیها برای رفتن به هند و ملاقات با خانم [ایندیرا]گاندی [نخست وزیر هند] مشورت کرد. آقای امیر عراقی از طرف آقای غرضی آمده بود و برای مخالفت با فروش تهاتری نفت، تلاش می‏کرد. گفتم که اگر به اندازه 23 میلیارد دلار بفروشید، تهاتر نمی‏شود.

    عصر، جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] داشتیم. تأسیس یک شرکت با عضویت و سهام اعضای حزب و ایجاد یک کارخانه نئوپان‏سازی برای درآمد حزب، تصویب شد. شب با آیت‏الله خامنه‏ای، جلسه دونفری داشتیم؛ درباره جنگ بحث کردیم و تصمیماتی گرفتیم. در مورد یک بعدی شدن حزب، من صحبت کردم و ایشان هم قبول دارند؛ قرار شد در جهت معتدل کردن حضور دو جریان فکری [در حزب جمهوری اسلامی]، مشاوره و اتخاذ تصمیم نمائیم. شب به منزل آمدم.