خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

  • چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۶۳

 چهارشنبه 15 فروردین 1363

    نزدیک صبح، خواب هولناکی دیدم و بیدار شدم و دیگر نخوابیدم. با آقایان صیاد شیرازی، محسن رضائی و موسوی قویدل درباره جبهه‏ها تماس گرفتم؛ وضع بد نیست. با [سرهنگ هوشنگ صدیق] فرمانده نیروی هوائی، درباره عدم تحرک دفاع هوائی در جبهه صحبت کردم؛ ناراحت شد. خواهان ملاقات شد. در جلسه علنی مجلس، هشت طرح و لایحه به تصویب رسید. به خاطر نگرانی‏های نمایندگان برای انتخابات، نشاطی در مجلس نیست و بحث کم می‏شود. غیبت هم زیاد است؛ بنابراین تا انجام انتخابات، مجلس را تعطیل کردیم، برای اینکه نمایندگان به تبلیغات انتخابات برسند.

    ظهر، آقای [صادق]خلخالی [نماینده قم] به دفترم آمد؛ از اینکه شورای نگهبان، صلاحیت ایشان را رد کرده، خیلی ناراحت است. تصمیم به مقاومت دارد و حاضر نیست، استعفا بدهد.

    فرماندهان نیروی هوائی آمدند و آمار اقدامات انجام شده در عملیات خیبر را دادند؛ خوب است. از اینکه از عدم تحرک آنها گله شده بود، ناراحتند؛ مخصوصاً چون گفته بودم، اختلاف آقایان [هوشنگ] صدیق و [عباس] بابائی مانع کار است، اختلاف را نفی می‏کردند؛ ولی اختلاف دارند و همین اختلاف مانع کار است.

    گروهی از رزمندگانِ داوطلب اعزام به جبهه آمدند و انتقاداتی به سبک کار جنگ داشتند؛ از بی‏نظمی و کمیِ آتش حمایت و نرسیدن به مجروحان و اجساد شهدا، ناراحت هستند.

    عصر، جلسه هیأت رئیسه مجلس داشتیم؛ بیشتر بحث درباره ترکیب مجلس آینده و رفع عیوب برای دوره آتی بود. درباره اثرات منفیِ نطق‏های پیش از دستور - که معمولاً روی نقاط ضعف و کمبودها تکیه می‏شود و به طور مستقیم پخش می‏گردد - و مقایسه آن با اثرِ مثبت آزادیِ بی‏نظیر، بحث کردیم. آقایان [اسدالله]بیات و [اسماعیل] شوشتری هم، طرحی برای تعزیرات آوردند که آن را با آقای موسوی اردبیلی [رئیس دیوان عالی کشور] در میان گذاشتم. به اعضای هیأت رئیسه مجلس، تعدادی از کتاب‏های خودم را به عنوان عیدی دادم.

    شب، سران قوا و احمد آقا و [آقای علی اکبر ولایتی] وزیر امور خارجه و آقای [علی اکبر]محتشمی[پور] - که بعد از سوء قصد [در سوریه]، با دست‏های قطع شده و یک گوش ناشنوا به ایران آمده - در مجلس مهمان من بودند. درباره موضوع پرداخت وام به سوریه و پذیرفتن "رفعت اسد" [برادرِ رئیس جمهور سوریه] تصمیم گرفتیم. راجع به نظام دادن به اموال مصادره شده هم بحث شد. آقای موسوی اردبیلی از عمران جزایر ابوموسی و کیش راضی بود. از موضع‏گیری منفی شوروی‏ها و حمایت بیشتر آنها از عراق هم صحبت شد. آقای محتشمی‏پور، مأمور مذاکره با عربستان سعودی شد که خودشان خواسته‏اند. آخر شب به خانه آمدم.