خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۶۳

 پنجشنبه 4 مرداد 1363

    صبح زود به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. مسئله مهم مربوط به ما، کشف یک گروه ایرانی مسلح در [مادرید پایتخت] اسپانیا است، که به ادعای اسپانیایی‏ها، قصد ربودن هواپیمای سعودی را داشته‏اند؛ هیاهوی زیادی راه انداخته‏اند. در جلسه علنی، کلیات طرح اصلاح آئین‏نامه تصویب شد. ضمن جلسه و در وقت تنفس، مراجعات زیادی درباره مسئله دولت و درخواست رأی اعتماد، از طرف مخالفان و موافقان داشتم؛ نگرانی زیاد است.

    ظهر، آقای [کمال] نیکروش به دفتر آمد و اصرار زیادی برای لزوم تعویض دولت، به خاطر ضعف مدیریت آن داشت؛ ولی جانشینی غیر از من و آقای مهدوی کنی برای آن در نظر نداشت که [ما این کار را] صلاح نمی‏دانیم.

    ساعت سه و نیم عصر، آقای صیاد شیرازی آمد و توضیحاتی درباره "طرح اروند" داد که مطلب تازه‏ای نداشت؛ منظورش آماده کردن من، برای برخورد با مخالفان طرح، در جلسه امروز بود. ساعت پنج، جلسه‏ای با حضور فرماندهان لشکرهای عمل کننده عملیات آینده و مسئولان قرارگاه‏ها داشتیم. دو سه نفر، موافق و اکثریت مخالف طرح بودند. [آیت‏الله خامنه‏ای] رئیس جمهور که قرار بود در جلسه باشد، شرکت نداشتند. هدف جلسه، مشورت بیشتر برای قانع شدن یک طرف [موافق یا مخالف طرح] بود. مخالفان بیشتر برروی مشکل [عدم وجود] مدارک [از نیروهای عراقی] و عبور [از آب] و عدم آشنائی با زمین [دشمن] و عدم تمرین نبرد در نخلستان و... تکیه می‏کردند و مخصوصاً عدم رعایت حفاظت؛ تا ساعت ده شب، بحث کردیم. شام، همان‏جا صرف شد و متفرق شدیم. دیر وقت به خانه رسیدم.