خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

مخالفت رضایی با طرح عملیاتی والفجر۸

  • چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۶۳

    امروز در منزل ماندم. حالات امام صادق(ع) را مطالعه می‏کردم. [شماره] تلفنهای خانه را عوض کرده‏ایم و کمتر کسی از نمرات جدید، اطلاع دارد. مراجعات تلفنی کم است. معمولاً پس از مدتی که [شماره] تلفن‏ها را عده زیادی یاد گرفتند، ناچار می‏شویم به دلیل مسائل حفاظتی و امنیتی، [شماره تلفنها را] عوض کنیم. فرمانده تیپ سیدالشهداء که بناست در عملیات آینده، صف شکن باشد، از لو رفتن طرح و از مشکلات آن نگران بود.

    عصر، آقای صیاد [شیرازی] و آقای [محسن]رضائی آمدند؛ نتیجه مذاکرات و مشاورات [درباره انجام عملیات] را آوردند. پیشرفت مهمی در تصمیمات لازمه مشاهده نشد و آقای رضائی، رسماً مخالفت خود را با اجرای طرح والفجر 8 اعلان نمود؛ ضمن آمادگی نشان دادن برای اجرای دستور، تاکنون تظاهر به مخالفت نداشتند.

    شب، مهمان احمد آقا بودیم. آقایان [علی اکبر]ولایتی، [موسوی]اردبیلی، [آیت‏الله]خامنه‏ای و [میرحسین] موسوی بودند. امام هم در این جلسه شرکت کردند؛ حالشان خوب است. درباره تظاهرات حزب‏الله علیه بی‏حجابی بحث شد. بعضی فکر می‏کنند، کار خوبی شده است و انجام این تظاهرات تهدیدی برای بی‏حجاب‏ها بوده است، ضمن اینکه وزارت کشور هم موضع قانونی گرفته است. درباره آثار مثبت مسافرت [هانس دیتریش] گنشر [وزیر امور خارجه آلمان غربی] و آمدن سعودالفیصل از عربستان هم توافق داشتیم. درباره لزوم تدوین مقررات محکم، برای پرداخت ارز - که فعلاً نظام درستی ندارد - بحث شد. با احمد آقا در مورد مفید بودن ملاقات نمایندگان مخالف دولت با امام - که [نمایندگان مخالف] خودشان تقاضا دارند - صحبت کردم؛ قرار شد از امام اجازه بگیرد. دیر وقت به منزل آمدم.