خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

لغو ملاقات اعضای مجلس خبرگان رهبری با امام

  • یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۶۳

    ساعت هشت صبح، جلسه [مجلس] خبرگان شروع شد. مطلب مهمی در دستور نداشتیم. بعضی‏ها از اعلان دعوت به حج از طرف سعودی‏ها، ابراز رضایت می‏کردند و بعضی‏ها هم نگرانِ تمایل به صلح و نزدیکی با ارتجاع بودند. عصر، در جلسه حزب [جمهوری اسلامی] شرکت کردم. بعد از جلسه، با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر و وزیر امور خارجه، درباره کیفیت مذاکرات با [آقای سعودالفیصل] وزیر امور خارجه عربستان سعودی، در ارتباط با جنگ مشورت کردیم.

    آقای [محسن]رضائی و آقای [علی]صیاد شیرازی از جبهه آمدند. گزارش وضع جبهه را دادند و خبر از عوض شدن برنامه عملیات آینده دادند که با هم تبادل نظر کردیم؛ خواستند که من هم در چند روز آینده به قرارگاه بروم. به آنها گفتم من شخصاً فشاری بر شما نمی‏آورم، خودتان جواب اعتراضات تأخیر را بدهید.

    شب به مجلس رفتم و در آنجا ماندم. گزارشها را خواندم. کار مهمی نداشتیم. قرار بود، روز سه‏شنبه [اعضای مجلس] خبرگان با امام ملاقات کنند. احمد آقا اطلاع داد، امام کمی احساس ناراحتی کرده‏اند و پزشکان استراحت داده‏اند و ملاقات‏ها را تا یک هفته لغو کرده‏اند. این خبر باعث ناراحتی خبرگان شد و بعضی‏ها نظر می‏دادند به خاطر تشکیل گروه تحقیق در اجرای اصل 111 [قانون اساسی]، امام عکس‏العمل نشان داده‏اند؛ ولی مطلب این نیست؛ همان کسالت است.