خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1363- کتاب به سوی سرنوشت

هاشمی درخواست انتخاباتی محلاتی را نپذیرفت

  • یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۶۳

    اول وقت، گزارش‏ها را خواندم. به اخوی محمد، [رئیس سازمان صداوسیما] توصیه کردم که این روزها از مطالب رسانه‏های جمعی غرب درخصوص [کاربرد] سلاح شیمیایی [در جنگ توسط عراق] در صداوسیما، بیشتر استفاده شود؛ مطالب خوبی است.

    آقای [فضل‏الله] محلاتی، [نماینده امام در سپاه] به منزل آمد؛ از من می‏خواست که در جلسه روحانیون عضو جامعه روحانیت مبارز شرکت کنم و آنها را برای تبلیغ کاندیداهای جامعه، توجیه نمایم؛ نپذیرفتم. اولاً برای اینکه از اعتبار ریاست مجلس، برای تبلیغ افراد خاصی استفاده نشود، ثانیاً خودم هم، بعضی از افراد را قبول ندارم. درباره سپاه و جنگ و... صحبت داشتند.

    پیش از ظهر، با بچه‏ها در حیاط خانه، کاهو خوردیم. نامه‏ای خطاب به رؤسای مجالس دنیا در مورد استفاده از سلاح شیمیائی توسط عراق نوشتم و به صداوسیما دادم تا بخوانند. به [آقای ولایتی] وزیر امور خارجه هم گفتم که این نامه را به سُفرا منتقل کنند که آنها برای رؤسای مجالس کشورها ببرند. با آقای خامنه‏ای هم در این مورد مشورت کردم؛ موافق بودند.

    عصر آقای معادیخواه آمد و راجع به بنیاد تدوین تاریخ انقلاب بحث کردیم. احمد آقا هم آمد و به ستاد تبلیغات جنگ انتقاد داشت که علی‏رغم اینکه آمریکایی‏ها، این روزها نسبت به ما در تبلیغاتشان روی موافق نشان می‏دهند، ستاد به آنها حمله زیاد می‏کند. اطلاع داد که سفیر عربستان آمده و پیام [ملک] فهد [پادشاه عربستان سعودی] را آورده است. مایل هستند دو نماینده سطح بالا در کشور ثالثی با هم مذاکره کنند. ضمناً شنیده‏اند که ما می‏خواهیم مراکز حیاتی آنها را بزنیم. این دومی درست نیست و فقط بهانه‏ای برای ملاقات بوده است.