خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

خاطرات روزانه /آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1363/ کتاب «به سوی سرنوشت»

  • سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۶۳

سه شنبه 19 تیر 1363

    از آقای یزدی [نایب رئیس مجلس] خواستم جلسه را اداره کنند. برای سخنرانی به سمینار مشترک روحانیون، ناظران و مدیران حج به استادیوم یکصد هزار نفری [آزادی] رفتم. در سالن کشتی، جلسات تشکیل شده است؛ احساسات گرمی ابراز داشتند. سالن عظیمی است. روحیه امروزی باعث شده اینگونه ساخت و سازها در تهران و مراکز شهرستانها متوقف شود. من هم مفصلاً صحبت کردم. خسته شدم، دیگر به جلسه علنی نرفتم. چند اعتبارنامه در مجلس تصویب شد؛ در مورد اعتبارنامه آقای [رحمت‏الله]رحمتی نماینده قمشه، مخالفت‏ها و موافقت‏ها، جنبه خطی داشت نه [رعایت] قانون و عدالت خواهی.

    ظهر، آقای [اسدالله]بادامچیان آمد. اجازه اعلان جلسه کانون حزب [جمهوری اسلامی] در مجلس را خواست؛ موافقت کردم. آقای [محمد] صالحی از [حقوقدانان] شورای نگهبان آمد و از سیاست شورای نگهبان در مورد دولت که به تضعیف آن می‏انجامد، اظهار نگرانی کرد و برای کار بیشتر - که فراغ وقتش را پر کند - ابراز آمادگی کرد. خانم [مریم] بهروزی آمد و از تضعیف واحد خواهران حزب [جمهوری اسلامی] توسط سازمان زنان گفت و درباره حجاب و دولت سئوال داشت.

    یک معلول قطع نخاعی که ازدواج کرده است، آمد. به همسرش به خاطر ایثارش هدیه‏ای دادم. آقای صفری نماینده دماوند آمد؛ از حرکات رقیب خود و طرفدارانش شکایت داشت.

    عصر، آقای کریمی‏نوری آمد و مطابق معمول، تحلیلی درباره جنگ و دولت ارائه داد؛ نقادی کردم. [حجت‏الاسلام انواری]امام جمعه بیجار آمد؛ از نماینده بیجار شکایت داشت و هدایائی برای کمک به جبهه آورد. [جمعی از اعضای] انجمن اسلامی معلمین آمدند. از آقای پرورش [وزیر آموزش و پرورش] شاکی بودند و پیشنهاد تغییر وزیر را داشتند؛ از اول چنین بود. گفتم آقای پرورش، خودشان می‏خواهند استعفاء بدهند؛ فرد مناسبی پیدا نشده است.

    به [آقای میرحسین موسوی] نخست وزیر و [آیت‏الله خامنه‏ای]رئیس جمهور درباره معرفی وزرای جدید، تأکید کردم. [ناخدا یکم اسفندیار حسینی] فرمانده نیروی دریائی و [مسئول] عقیدتی سیاسی آمدند. برای آنها مفصلاً صحبت کردم. آقای ناصربرواری نماینده کرد پارلمان عراق - که در ایران پناهنده است - آمد و از کمی تحرک مجلس اعلای انقلاب [اسلامی] عراق شکایت داشت. رئیس جمهور، اطلاع دادند که یک نفتکش انگلیسی [به نام بریتیش رینون] حادثه دیده است. شب به منزل آمدم. عفت هم به دیدار همسر امام رفته بود. می‏گفت چشم ایشان ناراحت است و توصیه شده برای معالجه به خارج از کشور بروند.