خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

نظر جنتی درباره کتاب فرهنگ قرآن هاشمی *** رد اعتراض شورای نگهبان توسط رئیس مجلس

  • چهارشنبه ۷ دی ۱۳۶۲

    صبح زود برای شرکت در کمیسیون برنامه [و بودجه] به مجلس رفتم. تا نزدیک ظهر در جلسه بودم. به همان شیوه دیروز بحث و کمی تفاهم با دولت پیدا شد. یک جلسه دیگر هم برای انتخاب شیوه بحث خواهیم داشت.

    در دفتر آقای رئیس جمهور در جلسه مشترک شورای عالی قضایی و شورای نگهبان شرکت کردم. بر سر لایحه تعزیرات اختلاف دارند. شورای نگهبان به دلیل عدم امضای سه نفر از اعضای شورای عالی قضایی، لایحه را رد کرده بود. من اعتراض را وارد ندانستم و برای اجرا ابلاغ کردم؛ حالا که معلوم شده آن اعتراض شورای نگهبان وارد نبوده و این بار از لحاظ انطباق با شرع اشکال دارند. در گذشته به خاطر آن اشکال خیالی بنیادی، نظرشان را در مهلت مقرر اعلان نکرده‏اند. قرار شد با کمک امام، مطلب حل شود؛ حق با شورای عالی قضایی است. ناهار همان‏جا صرف شد. برای استراحت به مجلس رفتم.

    عصر هیأت رئیسه مجلس جلسه داشت. اول شب آقای جنتی [رئیس شورای عالی تبلیغات اسلامی] برای دیدن مطالعات من درباره قرآن »کلید قرآن« آمد. به ایشان توضیحاتی دادم. نمونه‏ای گرفت که شورای عالی تبلیغات [اسلامی] برای تکمیل آن کار کند. اینها مجموعه یادداشتهایی است که در سه سال آخرین دوره زندان در اوین از قرآن تهیه کرده‏ام؛ هدف از این کار تهیه فرهنگ کامل موضوعات مطرح شده در قرآن می‏باشد که جای آن خالی است. بنا داشتم پس از آزادی، خودم کار را برای تنظیم نهایی ادامه دهم اما انقلاب چنین فرصتی نداد و جمعی از دانشجویان در صداوسیما و نیز واحد تبلیغات حزب، کار تفکیک فیشها را انجام داده‏اند و این روزها مراجعه مراکز نشر برای استفاده از آن زیاد است. درباره جنگ هم نگرانی داشت.

    شب، سران سه قوه، مهمان من بودند. چون عفت فردا مهمان زنانه دارد - خانواده امام و جمارانی‏ها - نمی‏رسید که امروز هم مهمان‏داری کند، بنابراین در مجلس از آنها پذیرایی کردم. درباره زندانیان توّاب بحث کردیم. من پیشنهاد کردم که آزاد شوند و بالاخره تصویب شد. قرار شد شورای عالی قضایی، گروهی را مأمور رسیدگی و تشخیص توابها و تعیین معیارها نماید. در موارد دیگری هم بحث و تصمیم‏گیری شد. درباره وزیر اطلاعات هم آقایان فاضل هرندی و دری نجف آبادی مطرح شدند. قرار شد از امام به خاطر حزبی بودن آنها کسب نظر شود. شب در مجلس خوابیدم.