خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

شفاعتی که هاشمی به درخواست جنتی کرد *** موافقت امام با برقراری رابطه به شوروی

  • شنبه ۲۱ آبان ۱۳۶۲

    اغلب روز در خانه بودم. مطالعه می‏کردم و می‏نوشتم. صبح، خانم احمدآقا تلفن کرد و در مورد مشکلات خانوادگی یکی از مسئولان نهادهای انقلابی استمداد کرد. ساعت یازده خدمت امام رسیدم. راجع به جنگ و مسائل دیگر مذاکره و مشورت کردم. موافقت کردند که به خاطر ترساندن غرب از ماجراجویی در خلیج فارس و به خاطر داشتن امکانات در صورت درگیر شدن در تنگه هرمز و بسته شدن راه‏های ورود و خروج نیازمندیها اقدام به ایجاد روابط خوب با شوروی کنیم. در ارتباط با مدرسه حقاّنی قم که متولی آن می‏خواهد از دست مدیران مدرسه بگیرد به خواست آقای جنتی، از ایشان خواستم که متولی را نصیحت کنند. در مورد آقای ربانی [املشی] و نماز جمعه هم صحبت شد.

    عصر آقای [محمد حسن]رحیمیان و آقای مهری از قم آمدند و راجع به کار کلید قرآن با من مشورت کردند. سپس به مسجدالمهدی برای شرکت در مجلس فاتحه خواهرزاده‏ام شهید »کاظم داودی نژاد« رفتم. آقای [علی اصغر]باغانی [نماینده سبزوار] سخنرانی می‏کردند.

    به مجلس رفتم، کارهای اداری را انجام دادم. آقای سرهنگ صیاد شیرازی آمد. راجع به اختلافی که با سپاه بر سر ادامه عملیات والفجر چهار دارند، گفت؛ قرار شد رسیدگی کنم. شب، جلسه شورای عالی دفاع داشتیم و در همین باره بحث شد. نظر ارتش تأیید گردید. درباره حدود صلاحیت کمیسیون خرید اسلحه و حفاظت اطلاعات ارتش و مشکلات انرژی هسته‏ای صحبت شد. بعد از جلسه مصاحبه کردم. سپس جلسه‏ای با فرمانده نیروی زمینی برای عملیات آینده داشتیم. بحث و توافق شد. مشکل فرماندهی مشترک دو نیرو در یک قرارگاه به نحوی، موقتاً رفع گردید؛ اما این مشکل همچنان مزاحم کار است. دیر وقت به مجلس رفتم و خوابیدم.