خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

گارد ریاست جمهوری عراق در پنجوین *** پاسخ هاشمی به نامه مهندس بازرگان

  • شنبه ۱۴ آبان ۱۳۶۲

    تا عصر در خانه بودم و مطالعه می‏کردم. نامه مفصلی در جواب نهضت آزادی نوشتم و در آن اشتباهات و کارهای بد و مواضع غلط آنها  را یادآور شدم. نصیحت کردم که دست از توطئه و تفرقه افکنی بردارند. احمد آقا آمد. با ایشان برای مضامین نامه مشورت کردم؛ چیزهایی اضافه شد.

    اخبار جبهه می‏گوید، عراقیها قله 1900 را پس گرفته‏اند و بر سر قلعه 1904 درگیر هستیم. نیروی تازه نفس آورده‏اند. ولی امیدوار هستیم که آنها را به زودی دوباره برگردانیم. عصر به مجلس رفتم. کارها را انجام دادم. در جلسه شورای اقتصاد، شرکت کردم. گزارش کارهای انجام شده در بخش توزیع کالا داده شد و اعتراضات آقای منتظری به امر توزیع را منعکس کردم. بحث اصلی در عوامل تورم بود. راه‏های علاج مطرح شد. حدود چهارده رشته اقدامات مشخص شده بود که قرار شد کمیسیونهای تخصصی در هر رشته، نظر و پیشنهاد بدهند و در شورا مطرح گردد.

    بعد از جلسه، نامه‏ای که به مهندس بازرگان در جواب نامه ایشان و تذکر اشتباهات نهضت آزادی نوشته بودم، با رئیس جمهور و نخست وزیر و احمدآقا به مشورت گذاشتم. اصل نامه تأیید شد و اصلاحات به عمل آمد. برای خواب به مجلس رفتم.

    خبر دادند که امروز عصر، عراق به سه شهر اندیمشک و مسجدسلیمان و بهبهان موشک زده و به شهر نهاوند از هوا حمله کرده است. مجموعاً در حدود 70 نفر شهید و صدها نفر مجروح شده‏اند؛ عراق به خاطر ضعف نیروهایش، گارد ریاست جمهوری را به پنجوین فرستاده است. در اثر ضعف در جبهه‏ها، ناجوانمردانه به مراکز مسکونی و غیر نظامی با موشکهای دوربرد و هواپیما حمله می‏کنند.