خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1362/ کتاب «آرامش و چالش»

بهای جمهوری اسلامی برای حفظ سوریه *** ادعای کودتا در اعترافات سران حزب توده

  • دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۶۲

    ساعت هفت صبح احمدآقا تلفن کرد و گفت در مرکز معرفی شده که فرماندهان سپاه می‏گفتند، کسی نبوده و ممکن است برنامه عوض شده یا اعتراف فریب بوده است. شبهه جوسازی بیشتر شد. عصر به مجلس رفتم. با وزرای نفت و اقتصاد سوریه ملاقات داشتم. از قرار داد جدید راضی بودند؛ یک میلیون تن نفت خام مجانی برای جنگ با اسرائیل گرفته‏اند و دو ونیم دلار تخفیف در هر بشکه از پنج میلیون دیگر. این بهایی است که نظام باید برای نگه‏داشتن سوریه در کنار ایران در مسأله جنگ و نیز حمایت از مردم فلسطین و جبران خسارات قطع رابطه سوریه با عراق و مبارزه با استکبار و صهیونیسم بپردازد. روابط حسنه با کشورهای انقلابی عرب با توجه به موضع کشورهای کوچک ارتجاعی و اردوگاه غرب اعراب به نفع عراق مهم است.

    سوریها هم بعد از کمپ دیوید و جدا شدن مصر و اردن از جبهه جنگ با اسرائیل، مشکلات زیادی پیدا کرده‏اند.

    شب در دفتر [آیت‏الله] آقای خامنه‏ای جلسه داشتیم. ایشان مریض بودند و در حالت تب در جلسه شرکت داشتند. آقای سرهنگ صیاد شیرازی از جبهه آمده بود و عملیات آینده را توضیح داد و تصویب شد. در چند نقطه برنامه دارند ولی دفاع دشمن سخت است.

    در مورد اعترافات سران حزب توده، گزارش این بود که سرنخ مشخصی به دست نیامده است. آنها مدعی‏اند که کودتایی در شرف وقوع است و از طرف دو ابر قدرت حمایت می‏شود. محلی را که به عنوان مرکز ستاد معرفی کرده‏اند، خالی بوده است؛ یا دروغ است یا خالی کرده‏اند. پریشب گفته بودند که حدس می‏زنیم و امروز گفته‏اند اطلاع داریم، ولی زمان دقیق را نمی‏دانیم!!. همان‏جا شام خوردیم و برای خواب به مجلس رفتیم. فیلم "اشک تمساح" را تماشا کردم. دیر وقت خوابیدم.