خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • سه شنبه ۸ شهریور ۱۳۶۲

سه شنبه 8 شهریور 1362

 

    ساعت هفت صبح به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. اخبار هواپیمای ربوده شده، در صدر اخبار است؛ [هواپیما ربایان] تهدید به انفجار کرده‏اند. در جلسه علنی، قانون بانک بی‏ربا را اصلاح کردیم. اجازه سرپرستی سه وزارتخانه بی‏سرپرست را به نخست وزیر دادیم. آخرین جلسه، قبل از تعطیل تابستانی بود. خیلی کارها انجام شد. قبل از دستور، به مناسبت دومین سالگرد شهادت [محمدعلی]رجایی و [محمدجواد]باهنر صحبت کردم.

    ظهر، آقای [محمد]اخلاقی‏نیا نماینده سیرجان به دفترم آمد، از فشاری که جریان مقابل برایشان در سیرجان می‏آورد، گله داشت. آقایان [مرتضی]فهیم [کرمانی] و پورمحمدی را متهم می‏کرد. عصر آقای مقدم با معرفی آقای [ابوالقاسم]خزعلی آمد. کارخانه‏ای تاسیس کرده‏اند که مصالح ساختمانی می‏سازد؛ می‏خواهد در اختیار موسسه خیریه‏ای بگذارد. گروهی از بار فروشان میدان بار [تهران] آمدند و از اهانتهایی که در رسانه‏ها به آنها می‏شود، و از عدم همکاری شهرداری [تهران] در ساختن میدان جدید و از شلاق زدن گران فروشها در میدان گله داشتند.

    گروهی از مسئولان گیلان‏غرب آمدند؛ تقاضای تقویت پدافند هوایی شهر را داشتند. آقای طاهری خرم‏آبادی آمد. از ابهام حاکم بر واحد سیاسی سپاه و روحیه مسئول آن حرف داشت. در صدد تغییراست و مایل به رفتن به پاکستان ولی پاکستان نپذیرفته است. از مشاور [ژنرال]ضیاءالحق [رئیس دولت نظامی پاکستان] نقل می‏کرد که عدم اظهار ناراحتی مقامات ایران، در قبال نپذیرفتن ایشان، خوب نبوده و اگر اظهاری می‏شد، تاثیر داشت. آقای محمدی نماینده دفتر مشاورت در نیروی هوایی آمد؛ گزارشی از لندن داد. از عدم صلاحیت کادر خرید نیروی دریایی و ضعف سفیر و .... شب [جلسه] شورای[عالی]دفاع داشتیم؛ تصمیماتی در مورد کنترل خرید اسلحه و بودجه جنگ گرفتیم. مصاحبه کردم. آخر شب به خانه آمدم.