خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۶۲

پنج‏شنبه 26 خرداد 1362

    ساعت هفت صبح به مجلس رفتم. جلسه علنی داشتیم. قسمتی از جلسه را به عهده آقای یزدی گذاشتم. پیش از ظهر برای پاسداران مرکز آموزشی امام حسین(ع) صحبت کردم. بعدازنماز ظهر با آقای ربانی املشی ملاقات داشتم. ایشان چند مسأله را مطرح کرد؛ درباره شورای نگهبان و اعضای جدید بیت آیت‏الله منتظری - که پذیرفت نظارت بر آنجا را قبول کند - شورای عالی قضایی، نمایندگی آقای [سیدحسن]طاهری خرم‏آبادی در سپاه پاسداران، مشکلات موجود در حزب [جمهوری اسلامی] و سازمان انرژی اتمی.

    عصر [سرگرد ترابی از] دفتر مشاورت امام [در ارتش] گزارشی درباره وضع جبهه‏ها و نیروهای مسلح آورد. ملاقاتی هم با [اعضای] ستاد نماز جمعه تهران داشتم. گزارش کارها را دادند و برای بنای مصلای جدید پول می‏خواستند. شهرداری برای زمین واگذاری سه میلیارد تومان می‏خواهد؛ برای تسطیح و دیوارکشی که اول کار است.

    اعضای شاخه دانشجویی حزب جمهوری [اسلامی] آمدند و گزارشی دادند. من هم مفصلاً برای آنها صحبت کردم. پیش از افطار در دفتر رئیس جمهور جلسه داشتیم؛ درباره صادرات نفت و ارز. آقای غرضی [وزیر نفت] طی نامه‏ای گفته که سقف صادراتمان، براساس سهم اوپک یک میلیون و 750 هزار بشکه نفت در روز است - که خیلی کمتر از مقداری که در بودجه منظور شده پول می‏دهد - و باعث نگرانی دولت و بانک مرکزی شده است. بعد از مذاکرات قرار شد، تلاش کنند که در آمد از فروش نفت، کمتر از بیست وسه میلیارد دلار در سال نباشد. افطار همان جا بودیم.

    بعد از افطار، جلسه دیگری برای بررسی سیاست خارجی و نهضتهای آزادیبخش و مخصوصاً فلسطین و افغانها داشتیم؛ سیاستها را تعیین کردیم. قرار شد در مذاکرات ژنو شرکت نکنیم و محکوم کنیم و از فلسطینیان بخواهیم که جلسه جبهه پایداری را با حضور ما و ترجیحاً در تهران تشکیل دهند. باید از تفرقه در مسأله فلسطین، حتی‏الامکان جلوگیری کنیم. قرار شد برای بررسی وضع نهضتها، کمیسیون خاصی در وزارت خارجه تشکیل شود. بحثی هم درباره گرانی و مشکلی داشتیم که اخیراً نانوایی‏ها با کم کاری ایجاد می‏کنند. قرار شد در جلسه آینده، تصمیم قاطعی گرفته شود.