خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۶۲

پنج‏شنبه 19 خرداد 1362

    بعدازنماز، گزارشها را خواندم و [متن فارسی] خطبه عربی را نوشتم. در جلسه علنی، لایحه عملیات بانکی بدون بهره مطرح بود؛ پیشرفت خوبی داشتیم. ظهر [آقای مصطفی کیایی] نماینده تویسرکان 480 هزارتومان پول و مقداری طلا و جواهرات برای جبهه‏ها آورد؛ از این موارد خیلی زیاد است. آقای [عباس]مظفر نماینده [بجنورد] آمد و نگرانی‏هایش را از وضع بودجه دولت گفت و برای موضع‏گیری مشورت کرد. ائمه جمعه و جماعات استان خراسان آمدند؛ خیلی زیاد بودند. نماینده آنها سخن گفت و من هم مفصلاً سخنرانی کردم. اعضای کمیسیون کار آمدند و گزارشی از کارخانه‏های مهم اصفهان و مشکلات کارگران و مدیریتها دادند؛ پیشنهادات اصلاحی داشتند که قرار شد با هم تعقیب کنیم. از جمله کارگران اعتصابی ذوب آهن که مدتی است، می‏خواهند آنجا را تعاونی کنند و آنها اعتصاب کرده‏اند و مشکلات پلی اکریل و فولاد مبارکه.

    عصر، خانواده‏هایی که اسیری در دست ضدانقلاب کردستان دارند، آمدند. برایشان صحبت کردم و دلداری دادم.

    سرگرد ترابی [از دفتر مشاورت ارتش] آمد و گزارشی از جنوب و بندر ماهشهر و برنامه آوردن کشتیها به بندر و مقابله با موشکهای عراقی آورد. سپس هیأتهای عالی گزینش آمدند و گزارشی از وضع جدید بعد از فرمان هشت ماده‏ای امام و انحلال گزینش‏های سابق و برنامه عملی جدیدشان دادند. من هم درباره کارشان صحبت کردم و توصیه به مراعات آبروی مردم و هم گذشت - در موارد قابل گذشت - کردم.

    به پادگان قصر فیروزه محل برگزاری سمینار فرماندهان سپاه رفتم؛ برای آنها راجع به جنگ صحبت کردم. شب به خانه آمدم؛ خیلی خسته بودم. بیشتر، برنامه‏های تلویزیون را دیدم و استراحت کردم.