خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۶۲

سه شنبه 10 خرداد 1362

    قبل از جلسه علنی، دکتر[محسن]نوربخش رئیس بانک مرکزی آمد و از ماده سه لایحه عملیات بانکی [بدون ربا] که در کمیسیون، تغییر فاحش کرده، ابراز نگرانی کرد. گفت دو هزار میلیارد ریال پس‏اندازهای دیداری که اکنون سود می‏گیرند، با رأی کمیسیون از سود در آینده محروم می‏شوند، که ممکن است از بانک [بیرون] بکشند و به سرمایه‏های سرگردان اضافه شوند. در جلسه علنی، همین لایحه مطرح شد و در ماده 3 به خاطر همین اختلاف دولت و کمیسیون، بحثهای طولانی داشتیم و بالاخره نظر کمیسیون به تصویب رسید.

    ظهر، قاضی شرع دادگاه صنفی آمد و برای کارهای خود در مورد آقای [علی اکبر]پوراستاد و دیگران توضیحاتی ارائه داد. به ایشان توصیه کردم، کار دادگاه را از مسیر سیاست دور نگهدارد. عصر آقای محمدزاده آمد و پیشنهاد تاسیس کتابخانه متون اسلامی در لندن را داشت و پیشنهاد استفاده از شخصی که در گذشته، ارتباطی با بعضی از سران شورای مقاومت در پاریس داشته است.

    در جلسه حزب‏اللهی‏های مجلس شرکت کردم. بحث آزاد بود و به اظهارات آنها که اعتراضاتی در شیوه اداره و برخورد با مجلس و دولت داشتند، پاسخ دادم و آنها را از تندروی و انتقادات بی‏جا، برحذر داشتم. ناخدا [اسفندیار]حسینی [فرمانده] نیروی دریایی به ملاقات آمد؛ گزارش کارش و مشکلاتش را داد.

    خانواده شهید چمران آمدند و در مورد برگزاری مراسم سالگردش مشورت کردند. آقای غفاری ناشر کتابهای شهید مطهری آمد و راجع به مطالبی از نظریات اقتصادی شهید مطهری در کتاب تازه منتشر شده که با تقاضای جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] از طرف امام ممنوع شده، چاره‏جویی می‏کرد. قرار شد تعقیب کنم. دیر وقت به خانه آمدم. امروز دو کشتی ما در خورموسی، مورد اصابت موشکهای عراقیها قرار گرفته و آسیب دیده‏اند و به چند نقطه حمله هوایی شده و یک هواپیمای عراقی سقوط کرده است.