خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۶۲

 یکشنبه 1 خرداد 1362   9 شعبان 1403   1983 .22 .May

    صبح زود به مجلس رفتم. صبحانه را در مجلس خوردم و گزارشها را خواندم. در جلسه علنی، لایحه [تعیین وظایف و تشکیلات] شورای امنیت [کشور] مطرح بود. شورای نگهبان، شوراها و مجمع عمومی‏های تصمیم گیرنده را قبول ندارد؛ چون فرد مسئول در مقابل مجلس ندارد؛ بنابراین شورای امنیت تبدیل به شورای مشورتی شده و تصمیم‏گیری به وزارت کشور محول گردیده است. بعداً بر سر شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی اقتصاد و سایر شوراها نیز همین خواهد آمد و این از یک جهت، مدیریتها را قوی می‏کند، اما باعث تضعیف شوراها می‏شود؛ مگر آنچه که در قانون اساسی آمده است.

    ظهر جمعی از کارکنان مجلس آمدند و از اجرا نشدن قانون جدید که حقوقشان را بالا می‏برد، شکایت داشتند. گروهی از افراد متفرقه که جمعی از آوارگان جنگ را اداره می‏کنند و با بنیاد جنگ‏زدگان اختلاف پیدا کرده‏اند، به شکایت آمدند. گفتم بروند هماهنگ کنند. آقای [عباسعلی]اختری نماینده مشهد آمد و گزارشی از کردستان و جبهه عراق آورد. می‏گفت در مرز مریوان، بسیجی‏ها تنها در سنگرند؛ نه سپاه است و نه ارتش. تدارکات هم ضعیف است.

    عصر آقای [اسدالله]بادامچیان آمد و گله‏هایی از برخورد خط مخالفش در کنگره [حزب جمهوری اسلامی] و فشار دولت بر بازاریان داشت؛ مخصوصاً درباره اعضای هیأت مدیره شرکت فرش که از طرف ستاد پیگیری فرمان امام، پرونده‏اش به دادگاه رفته است. اعضای سمینار جهاد آمدند و برایشان مفصلاً سخنرانی کردم. مطالبی در حاشیه اظهارات امروز امام گفتم. امام سخت به نق زنها و مدعّیان کم کار و شعار بده‏ها حمله کرده‏اند و مخصوصاً به نمایندگان مجلس که از تریبون مجلس باعث تضعیف قوه مجریه و انقلاب و رئیس جمهورند.

    جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] - اولین جلسه شورای جدید - داشتیم. آقای خامنه‏ای را به عنوان دبیر کل [حزب] انتخاب کردیم. درباره اعضای شورای فقها که نهادی جدید در کنگره، تأسیس شده، بحث شد. آقای [سیداسدالله] لاجوردی [دادستان انقلاب اسلامی مرکز] گزارشی از وضع جدید منافقان داد.

    شب با مسئولان طراز اول [کشور] جلسه داشتیم. نخست وزیر، خبر از حاضر شدن منابع غربی به دادن نیازهای تسلیحاتی پیچیده - مثلاً هاربن - دادند. قرار شد به روال سابق که نیازها را از منابع غیر دولتی آمریکا - مثلاً از شرکتهای مستقل - به طور مخفی تهیه می‏کردیم، با حفظ موضع ضد آمریکایی‏مان دریافت کنیم؛ چون عمده اسلحه‏های ما آمریکایی است و طبعاً قطعات و مهمات آنها را از هر جا بتوانیم، می‏گیریم؛ غیر از اسرائیل. درباره اخراج سه جاسوس دیگر روس به عنوان مقابله به مثل بحث شد. قرار شد، فعلاً برای احتراز از درگیری بیشتر و وادار کردن روسها به ایجاد مزاحمت، خودداری کنیم. درباره شرایط صلح به خاطر میانجی‏گریهای جدید هم بحث شد؛ از هند می‏آیند و از شورای همکاری خلیج [فارس] هم مجدداً خواهند آمد. قرار شد همان شرایط قبلی تکرار شود. شام مهمان رئیس جمهور بودیم. آخر شب به خانه آمدم.