خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۲

 یکشنبه 25 اردیبهشت 1362

    صبح زود به مجلس رفتم. یک ساعت قبل از جلسه علنی، کارهای اداری را انجام دادم. احکام را امضاء کردم و مصوبات را به شورای نگهبان و قوه اجرایی فرستادم. در جلسه علنی، طرح [تشکیل وزارت] اطلاعات در دستور بود. پیشرفت خوبی داشتیم. موقتاً به سپاه اجازه داده شد تا اعلام آمادگی وزارت اطلاعات، کار اطلاعاتی داشته باشد. تصویب شد که کارکنان اطلاعات نمی‏توانند عضو هیچ حزب سیاسی باشند.

    ظهر ملاقاتی با یکی از خانواده‏های شهید بنگلور هند داشتم که به انقلاب خدمت می‏کنند و هم ضمانت دانشجویان بازداشتی را کرده است. او را تشویق کردم. آقای [فضل‏الله]صلواتی و آقای [احمد]سالک نمایندگان اصفهان آمدند و گفتند که پرونده سیدمهدی هاشمی در قتل شمس آبادی در دادگاه اصفهان روز 31 اردیبهشت مطرح می‏شود و بنا است دادگاه مخفی باشد. خیال می‏کردند که خفاء دادگاه برای ماست مالی کردن وتبرئه نمودن اوست؛ نگران بودند. یکی از افراد واحد نهضتهای آزادیبخش هم آمد و گفت اطلاعات و تجربیاتی دارد که اکنون به خاطر نامعلوم بودن وضع، استفاده نمی‏شود. گفتم به شورای عالی دفاع بدهد. عصر به خانه آمدم و به استراحت و مطالعه پرداختم.

    آقای [حمید]زیارتی آمد. اخیراً به امر امام مسئول مرکز اسناد انقلاب اسلامی شده است. امام گفته‏اند افراد حجّتیه‏ای را بیرون بریزد. می‏گفت کارها می‏خوابد و باید قبلاً افرادی پیدا کنیم. واسطه‏ای آمد و گفت رئیس جمهور کره جنوبی، حاضر است، قطعات جنگ افزارهای آمریکایی را به طور غیررسمی به ما بدهد. قرار شد تعقیب کنم. به خاطر امتناع از دادن سلاح، قبلاً روابط ما سرد شده است.