خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

تبریک آیت‌الله خامنه‌ای و سخنان عرفانی امام در روز عید مبعث

  • چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲

    آقای شیرازی امام جمعه مشهد تلفن کرد و گفت برای تهیه مقدمات نامه‏ای از امام جمعه‏ها به مجلس یا دولت، عازم قم است. نامه برای درخواست اصلاحات ارضی و گرفتن اراضی مالکان بزرگ است. ایشان با عشق و ایمان برای حل این مشکل مزمن تلاش می‏کنند پیش از ظهر همراه مسئولان کشور و کنگره حزب جمهوری اسلامی با امام ملاقات داشتیم. برای تبریک روز مبعث آقای خامنه‏ای تبریک گفتند و امام صحبتهایی که بیشتر مطالب عرفانی بود، ایراد فرمودند. انتظار داشتیم از کنگره حزب هم حرفی بزنند که نزدند و لابد سوژه‏ای به دست مخالفان حزب می‏دهد.

    ناهار آقایان خامنه‏ای و [موسوی]اردبیلی و احمدآقا مهمان من بودند. درباره ضعف بعضی از وزارت خانه‏ها بحث شد؛ از جمله بازرگانی و صنایع و کشاورزی. من گفتم ضعفها تا حدودی معلول مشخص نبودن خطوط اصلی کار است که آن هم مربوط به مجلس و شورای نگهبان و امام می‏شود نه مجریان؛ مثلاً در توزیع و تجارت و زمین شهری و زمین کشاورزی و بانکداری و مالکیت و.... تکلیف هنوز روشن نیست و طبعاً دوگانگی،  سرگردانی در تصمیم‏گیریها و اجراییات پیش می‏آورد.

    عصر در کنگره حزب شرکت کردیم و آیین‏نامه انتخابات شورای مرکزی و داوری تصویب شد. شب درخانه بودم. تمام ضد هوایی‏های تهران به تیراندازی پرداختند. معلوم شد فقط رادارها، شئ مشکوکی را در 35 مایلی نشان داده‏اند و تیراندازیها موردی نداشته است. احمدآقا هم آمد و گفت کانال دوم تلویزیون سخنان گذشته امام را که تعّرض علیه حزب [جمهوری اسلامی] دارد، گذاشته است. لابد دستی در کار است - و این را از خود امام نقل کرد - به اخوی محمد [مدیر عامل سازمان صداوسیما] تذکر دادم که رسیدگی نماید.