خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • سه شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۶۲

سه شنبه 20 اردیبهشت 1362

    به مجلس رفتم. با آقایان خامنه‏ای و ربانی املشی، جلسه‏ای برای رسیدگی به صلاحیت نامزدان شورای مرکزی حزب جمهوری[اسلامی] داشتیم. در جلسه علنی، طرح [تشکیل وزارت]اطلاعات مطرح بود. بیشتر نمایندگان روی تمرکز اطلاعات نظر دارند و به خواست سپاه توجه نمی‏کنند. پیش از دستور، حملات تندی به وزیر بازرگانی شد. جو شدیدی علیه او بوجود آمده است. در نقطه مقابل، جمعی از نمایندگان، از [محمد سلامتی] وزیر کشاورزی سئوال می‏کنند. بعد از تنفس به دفترم آمدم. کارهای اداری را انجام دادم.

    آقای [هادی]مروی از قم آمد و از جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] گله داشت. از سپاه آمدند و برای آموزش از راه دور، توسط تلویزیون، کمک می‏خواستند. ظهر بعد از ناهار به خانه آمدم. عصر به اردوگاه منظریه، برای شرکت در کنگره حزب رفتم. جلسه در سر وقت مقرر آماده نبود. همراه نخست وزیر به منزل برگشتیم و یک ساعت به مشاوره پرداختیم. راجع به وزیر اطلاعات و مسأله وزارت بازرگانی صحبت کردیم. نخست وزیر معتقد است اگر آقای عسکراولادی، معاونان کاردان به جای معاونان موجود بیاورد، مشکل حل می‏شود و من گفتم، اول باید مسائل مورد اختلاف حل شود.

    ساعت پنج بعداز ظهر به کنگره رفتیم. جلسه با دوسه ساعت تأخیر شروع شد. با توجه به مهمانان فراوان و حساسیت داخلی و خارجی، این تأخیر زننده است. تا لحظات آخر هنوز وضع سالن نامرتب و سیستم صوتی نادرست بود. آقای خامنه‏ای [رئیس جمهور و دبیر کل حزب جمهوری اسلامی] گزارش خوبی از عملکرد حزب دادند که تا حدودی ضعفها را جبران کرد و بی‏نظمی را به حساب قلّت امکانات حزب گذاشتند. انتخابات هیأت رئیسه انجام شد. من به عنوان نایب رئیس، جلسه را تا آخر اداره کردم. آخر شب به خانه آمدم.