خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۶۲

 دوشنبه 15 اسفند 1362

    صبح زود با جبهه تماس گرفتم. پاتک دشمن به جزیره شروع شده ولی دفاع خوب است. مشکل حمل و نقل و تدارک نیروها را در جزیره داریم. قسمتی از جلسه علنی را اداره کردم و برای انجام کارهای مانده به دفترم آمدم. گزارشها را خواندم. جوّ بین‏المللی کمی اصلاح شده است.

    با اعزام مجروحان بمبهای شیمیایی به اتریش و سوئد، محافل خبری غرب به قضیه جنایت صدام در استفاده از سلاحهای شیمیایی در جنگ، توجه نشان داده‏اند. ظهر آقای [محمدعلی] نجفی [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد و انتقاداتی به سیستم اداره دانشگاه آزاد [اسلامی] داشت. آقای مهندس [عزت‏اله] سحابی آمد و انتقاداتی به حکومت داشت. مدعی خفقان بود و می‏گفت اکثریت مردم با حکومت نیستند و گرانی را معلول لج‏بازی مردم در مقابل حکومت می‏دانست. راجع به جنگ هم نظر منفی داشت. تحت تأثیر تبلیغات دشمنان است. متأسف شدم که اینها، همان روحیه زمان بنی‏صدر را دارند.

    عصر سفرای فنلاند، سوئد، آلمان شرقی و زلاندنو آمدند و با هر یک مذاکراتی داشتیم. خبر مذاکره با سفیر سوئد را برای مطرح شدن مجروحان بمبهای شیمیایی به رسانه‏ها دادیم. از وضع جبهه جویا شدم. خالی از نگرانی نیستند. خوب از جزیره دفاع می‏کنند. اما فشار عراق هم زیاد است. آخر شب به خانه رفتم. آقای محسن رضایی بعد از ملاقات با امام آمد و تردید داشت که بشود عملیات خیبر را در همان جا ادامه داد. مجموع شهدا و اسرای عملیات را حدود 3 هزار و 500 نفر آمار داد.