خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۶۲

 یکشنبه 9 بهمن 1362

    صبح زود به مجلس رفتم. برف می‏بارید. نصف جلسه را اداره کردم و ادامه آن را به آقای [موسوی]خوئینی‏ها [نایب رئیس دوم مجلس] سپردم و به دفترم آمدم. کارهای اداری را انجام دادم. ظهر چند ملاقات داشتم. آقای کورانی از لبنان آمد و برای مجاهدان لبنان کمک می‏خواست. پیشنهاد تمرکز امور را داشت و اطلاعات و اخباری را در اختیار گذاشت؛ با سپاه میانه خوبی دارند. آقای هادی غفاری [نماینده تهران] گزارشی از سفر به لیبی داد؛ با جمعی از نمایندگان به دعوت [دولت] لیبی رفته بودند و با فریب در کنفرانسی شرکتشان داده بودند؛. گاهی سفیر لیبی این گونه افراد را می‏برد و این کار خوبی نیست.

    آقای [غلامعباس] زائری [نماینده بندرعباس] آمد و درباره وکیل بندر لنگه صحبت کرد و نظر من را در مورد مراجعت آقای خالدی خواست. عصر، جلسه حزب جمهوری [اسلامی] داشتیم. به خاطر جلوگیری امام از کنترل انتخابات توسط چند مرجع مشهور، حزب [جمهوری اسلامی] و [جامعه] مدرسین [حوزه علمیه قم] و ائمه جمعه و [جامعه]روحانیت مبارز [تهران] بحث در کاندیداها، از رونق افتاده است. راجع به واحد خارج از کشور [حزب جمهوری اسلامی] بحث شد و پیشنهاد تعطیل کردن آن رد و قرار شد بماند و کنترل بیشتری شود.

    شب در دفتر رئیس جمهور، جلسه‏ای با حضور [دکتر ولایتی] وزیر امور خارجه و آقای محتشمی [سفیر ایران در سوریه] داشتیم. راجع به سیاست‏مان در لبنان بحث شد. قرار شد شورای لبنان با اضافه شدن چند نفر، جامع‏تر و تقویت گردد و فرمانده سپاه در لبنان نیز تقویت شود. آقای رئیس جمهور گفتند مهندس موسوی [نخست وزیر] آمده و به خاطر عدم توافق روی وزیر مسکن، پیشنهاد استعفاء داده که آقای خامنه‏ای مخالفت کرده و گفته‏اند که وجود اختلاف، به هر حال هست و با این مقدار اختلاف نباید کنار رفت و قابل حل است. نظر من هم همین است. نمی‏شود به روزی رسید که اختلاف نباشد. شام خوردیم و برای خواب به مجلس رفتم.

    در اثر طوفان و برف، برق بسیاری از شهرها قطع شده است. طوفان خزر، نیروگاه نکا را از کار انداخته است. مجلس از برق اضطراری استفاده می‏کرد. از خانه اطلاع دادند که برق اضطراری خانه نیز - که از بیت امام استفاده می‏کرد - قطع است؛ به بیت گفتم که وصل کنند.