خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

کاری نکنید مردم احساس کنند انتخابات در انحصار شماست

  • شنبه ۸ بهمن ۱۳۶۲

    تا ساعت نه صبح در خانه درباره تبعیض نژادی - برای استفاده در خطبه‏های آینده - مطالعه می‏کردم. جلسه شورای سرپرستی صداوسیما تشکیل شد. مقداری مذاکره کردیم و در بین جلسه خدمت امام رفتم. برای خانم صبوراردوبادی - مدعی داشتن پیام امام زمان(عج) برای امام - وقت گرفتم. فکر نمی‏کردم، امام وقت بدهند؛ بر خلاف انتظار، وقت دادند.

    نظر امام در مورد انتخابات آینده این است که نباید جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و ائمه جمعه و حزب و... برای سراسر کشور کاندیدا معین کنند. می‏گویند این گونه حرکتها، آزادی انتخابات را مخدوش می‏کند و انحصارطلبی روحانیت را در امری که مربوط به مردم است، می‏رساند. درباره حزب [جمهوری اسلامی] صحبت کردم و امام صرف وجوه شرعیه را فقط در موارد تبلیغات اسلامی مجاز فرمودند. دوباره به جلسه شورا برگشتم. درباره اجاره کانال ماهواره از اقیانوس اطلس، تصمیم گرفتیم و درباره شرایط انتخاب فیلم‏های خارجی، غنی‏تر کردن اخبار و کیفیت کنترل و نقل اخبار و تبلیغات جنگ هم تصمیم گرفته شد.

    عصر برای آزمایش نیمچه تانک - ابتکاری آقای طهماسبی - به پادگان امام حسین(ع) رفتم؛ آزمایش موفق نبود. قرار شد برای تکمیل کار به اصفهان ببرند. اول شب، [آقای محسن رفیق‏دوست] وزیر سپاه و معاونانش به منزل آمدند. انتقاداتی به مدیریت صنایع نظامی داشتند و از عظمت امکانات و ضعف مدیریت گفتند و پیشنهاداتی ارائه دادند. مدعی بودند در حدود سی درصد از ظرفیت آن استفاده می‏شود. گزارشها را از مجلس آوردند، خواندم. تازه مهمی نداشتیم. از پرواز دیروز هواپیماهای جنگی عراق بر فراز تهران و شهرهای دیگر، بهره‏گیری تبلیغاتی می‏کنند.