خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۶۲

 سه شنبه 29 آذر 1362

    صبح زود به مجلس رفتم و کارهای اداری را انجام دادم. جلسه علنی داشتیم. سخنرانیهای قبل از دستور، بیشتر درباره اظهارات امام و دفاع از آیت‏الله منتظری است. مخصوصاً یک خط فکری مجلس، بیشتر روی اظهارات آقای منتظری در خصوص محکوم کردن حذف نیروهای لایق تکیه می‏کند. چون احساس کرده‏اند در انتخابات آینده از طرف نهادهای معتبر، نامزد نمی‏شوند. پیش از ظهر، جلسه را به آقای یزدی سپردم و به دفترم آمدم.

    ملاقاتی با فرماندهان نیروی زمینی [ارتش] داشتم. برایشان مفصل صحبت کردم. خصوصی با آقای صیاد [شیرازی] درباره عملیات آینده و زدن مراکز نظامی و صنعتی بصره صحبت شد. آقای شریفی مدیر کل خدمات مجلس آمد و استعفاء داد. با آقای [علی محمد]بشارتی و کارپردازان [مجلس] اختلاف دارند. ظهر آقای [حسین] محلوجی آمد و از ضعف وزیر معادن و فلزات گفت و از من می‏خواست که این همه از وزرای ضعیف - به عقیده او - حمایت نکنم و از خودم مایه نگذارم. بالاخره از سوء ظن آقای نخست وزیر، نسبت به خودشان شاکی بودند و دفاع کردند.

    آقای سرهنگ ترابی آمد. گزارشی از وضع ارتش داد و پیشنهاد ایجاد نمایندگی دفتر مشاورت امام در نیروی دریایی را مطرح کرد که نپذیرفتم. خودش هم موافق نبود؛ چون من مسئول دفتر مشاورت امام در ارتش هستم، این گونه کارها باید با موافقت من باشد. عصر، سرهنگ کوچک‏زاده فرمانده ژاندارمری و معاونانش آمدند. گزارشی از موفقیتهای ژاندارمری در جبهه‏ها و مبارزه با قاچاق داد. ژاندارمری بعد از انقلاب، گسترش زیادی یافته است. گروهی از مدیران و صاحبان مؤسسات حمل و نقل آمدند. اعتراضاتی به سبک موجود و دخالتهای زیاد دولت و محدود کردن بخش خصوصی داشتند.

    اول شب، فرمانده نیروی دریایی آمد و گزارشی از وضع نیرو و اصلاحات آن داد و مشکل دانشکده افسری نیروی دریایی را مطرح کرد. اختلافات و کمبود استاد و دانشجو و مشکل خودداری راهنماهای کشتیها را مطرح کرد که برای همراهی کاروانها باید باشند. چند کاروان عازم ماهشهر به خاطر آن معطل شده است. گفتم از نیروی دریایی بفرستید تا آنها را محاکمه کنند. ملاقاتی با محافظان مجلس کردم و درباره سخنان امام صحبت نمودم. شب جلسه [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] داشتم.