خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۶۲

 پنج‏شنبه 17 آذر 1362

    صبح زود به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. جلسه علنی را ساعت هشت و ربع آغاز کردم و به دفترم آمدم. آقای یزدی جلسه را اداره کرد. طرح نظام وظیفه و چند سئوال در دستور بود. کارهای عقب مانده را انجام دادم. ظهر، مهندسان شرکتی آمدند که اختراعاتی دارند و مدعی بودند، وزارت صنایع همکاری نمی‏کند. از جمله اختراعات آنها یک اجاق خورشیدی بود که نمونه‏اش را آورده بودند؛ چون هوا ابری بود، نتوانستیم آزمایش کنیم. قرار شد بعد از آزمایش، به مجریان تأکید حمایت شود.

    آقای [قدرت‏الله]نجفی نماینده قمشه آمد. از اینکه آشیخ حسن صانعی به آنجا رفته‏اند و خیال کاندیدا شدن [برای نمایندگی مجلس] دارند، مضطرب بود. نمایندگان کردستان آمدند. از آثار مثبت دفتر کردستان گفتند؛ گر چه بعضیها هم سوء ظن دارند و خیال می‏کنند که دفتر برای کنترل آنها بوجود آمده است. توصیه‏هایی درباره آنجا داشتند و بعضی پیشنهاد آزادی دختران بازداشتی و بعضی برعکس، پیشنهاد تبعید افراد مزاحم و مخالف را داشتند.

    عصر استانداران و فرمانداران و بخشداران کردستان و آذربایجان غربی آمدند و گزارشی از موفقیتها دادند. من هم برای آنها صحبت کردم. سپس آقای [غلامرضا] آقازاده [رئیس ستاد بسیج اقتصادی] آمد و راجع به فعال کردن لوایح زمین و تجارت خارجی و قانون کار و این گونه لوایح - که ممکن است در مجلس آینده رأی نیاورد - مشورت کرد. آقای خسرو تهرانی آمد و راجع به [تأسیس وزارت] اطلاعات مطالبی داشت و در مورد سایتهای مهم باقی مانده از آمریکاییها در بهشهر و کبکان - که برای خبرگیری از شوروی درست شده - اطلاعاتی داد و پیشنهاد بازدید از آنجا و تعیین سیاست کار را داشت.

    ظهر، آقای رنجبر و گروهی از کارکنان کارخانه چوکا آمدند و پانصد هزار تومان [کمک] برای جبهه آوردند. از رئیس کارخانه شکایت داشتند. دو عقد ازدواج برای کارکنان مجلس بستم. نمایندگان زابل آمدند و برای رفع مشکلات کمک خواستند؛ منجمله از گرفتن [مسئولیت] کمیته از برادر آقای طباطبایی شکایت داشتند. شاخه روحانیت حزب جمهوری اسلامی آمدند؛ عده زیادی بودند. آنها مطالبی گفتند و من هم برای آنها صحبت کردم. مهندس رهبری آمد و گزارشی از شرکتهای تأسیس شده کوچک پیمانکاری داد که نیروی کار خوبی دارند. تعداد 1808 شرکت تأسیس شده و نیاز به کمک بانکها دارند و تأیید می‏خواست.

    شب به خانه آمدم. کسالت داشتم. آقای غرضی [وزیر نفت] از ژنو تلفن کرد و درباره تصمیمات اوپک مشورت نمود. خبر رسید که هنگام ورود و خروج کاروانهای کشتی به بندر امام، با عراق درگیری داشتیم. یک هواپیمای عراقی ساقط شده و دو کشتی به هم خورده، اما غرق نشده‏اند.