خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۶۲

سه شنبه 24 آبان 1362

    صبح زود به مجلس رفتم و تا ساعت هشت صبح کارها را انجام دادم. در جلسه علنی، اساس‏نامه وزارت جهادسازندگی مطرح بود. چند ماده تصویب شد. ظهر آقای [محمد علی] صدوقی نماینده یزد آمد و از انتقادات و مخالفتهای بعضی از روحانیون کرمان از استاندار ناراحت بود. پیشنهاد تعویض او را با استاندار یزد می‏کرد. هیأت رئیسه کانون حزبی مجلس آمدند و راجع به کارهای حزب در مجلس مشورت کردیم. آقای عبدوس امام جمعه سبزوار آمد و گفت که آقایان [حسین] هراتی و [علی اصغر] باغانی نمایندگان سبزوار در انتخابات آینده رأی نمی‏آورند؛ خودشان  را برای نمایندگی پیشنهاد می‏دادند و با من مشورت کردند. مخالفتی با برگشتن آقای علوی به سبزوار - به شرط تعهد عدم دخالت در امور سیاسی - نداشت.

    عصر آقایان [علی] معرفی‏زاده و یونس محمدی نمایندگان خرمشهر آمدند و راجع به وضع جنگ، رزمندگان و کمبودهایشان مطالبی گفتند و گزارشی از بازسازی خرمشهر دادند. از برگشتن اهالی بخشی از روستاها و مخالفت نظامیان با برگشتن بعضی به خاطر مصالح جنگ گفتند. برای نصب مدیر عامل جدید بنیاد [امور جنگ‏زدگان] چاره‏جویی می‏کردند. آقای قوچانی سرپرست عقیدتی سیاسی نیروی زمینی آمد و از فرماندهان نیرو به خاطر نادیده گرفتن حقوق قانونی عقیدتی سیاسی شکایت داشت. گفتم امام از ما خواسته‏اند که رسیدگی کنیم.

    آقای مقصودی مسئول ستاد [برگزاری] نماز جمعه آمد و از فشار روی بازاریهای مسئول گله داشت. اول شب در دفتر آقای خامنه‏ای با فرمانده سپاه جلسه داشتیم. گزارشی از وضع لبنان و بازداشت [ارتشبد حسین] فردوست و عده‏ای از جنگلیهای منافق و فتح زندان دولتو در کردستان دادند. سپس شورای مرکزی [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] جلسه داشت و جمعی از کاندیداهای مجلس آینده را تصویب کردیم.