خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۶۲

 دوشنبه 7 شهریور 1362

    جلسه علنی داشتیم. تمدید قانون بازسازی [نیروی انسانی] در دستور بود؛ سه ماه تمدید شد، ولی شورای نگهبان ایراد گرفت و به خاطر عدم تامین بودجه رد کرد. مسأله هواپیمای ربوده شده فرانسوی، بحث روز است. از کمیته انقلاب شمیران آمدند و از این که بعد از آقای ملکی، ریاستی بر آنها تحمیل شده و از حذف افتخاریها ناراضی بودند.

    عصر، کانون حزبی نمایندگان [مجلس شورای اسلامی]، جلسه داشت. نظمی به کانون دادیم. هیأت رئیسه انتخاب کردیم و من ریاست را به عهده گرفتم؛ درباره استیضاح آقای ناطق [نوری] بحث شد. قرار شد حزبی‏ها به عنوان موافق استیضاح، صحبت نکنند.

    با دادگاه بین‏الملل اسلامی، ملاقات داشتم. گروهی از پاکستان و چند کشور دیگر، دادگاهی برای رسیدگی به مسأله جنگ ایران و عراق تشکیل داده‏اند؛ به ایران آمده‏اند. عراق آنها را راه نداده است. در اظهارات مقدماتی، بی‏طرفی را مراعات نکرده‏اند. برای دائمی شدن دادگاه با من مشورت کردند. مایلند در ایران، مرکز داشته باشند. گفتم، باید مشورت شود. توصیه کردم که در اظهارات، عجله نکنند که بی‏طرفیشان، مخدوش نشود. عصر، عفت و خانم مطهری به مجلس آمدند؛ در جلسه نخست وزیری برای شهدای انفجار نخست وزیری، شرکت کرده بودند. از وضع جلسه، ناراضی بودند.

    شب به خانه آمدم. عفت در مدرسه رفاه، مهمان بود و دیر آمد. فائزه برای من املت درست کرد. بچه‏ها، شام را ساندویچ خورده بودند.