خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362 – کتاب آرامش و چالش

  • یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۶۲

یکشنبه 6 شهریور 1362

 

    تا ساعت هفت و نیم صبح مطالعه می‏کردم. گفته می‏شود، هواپیمایی که از ایرفرانس، ربوده شده، به طرف ایران در حرکت است. مسئولان، نمی‏دانند که اجازه فرود بدهند، یا نه؟ وزارت امور خارجه، مخالفت کرده است.

    ترمیم کابینه، در دستور [مجلس] بود. نخست وزیر در جلسه سری، خواست زمینه‏سازی کند اما اثر خوبی نداشت. پس از بحث، سه وزیر پیشنهادی کشاورزی، مسکن [و شهر سازی] و معادن و فلزات رأی اعتماد نیاوردند، ولی دو وزیر بازرگانی و کار [و امور اجتماعی] رأی اعتماد گرفتند. روی هم رفته، نشان می‏دهد، مجلس متمایل به خط طرفداری از رادیکالی است. ظهر، چند ملاقات داشتم. عصر آقای نوری از کویت، مقداری طلا و پول برای جبهه و مصلای تهران آورد و از روحیه موافق مردم کویت با انقلاب اسلامی گفت.

    شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] جلسه داشت. وضع امروز مجلس، مورد بررسی قرار گرفت؛ تحلیلی ارائه دادم. از جواب دفتر آقای منتظری به نخست وزیر، گله و انتقاد شد. شب در دفتر آقای رئیس جمهور، جلسه‏ای برای تصمیم درباره کیفیت برخورد با هواپیما ربایان داشتیم. فرمانده سپاه، گزارشها را داد. در مجموع در رسانه‏های جهانی، ضربه به فرانسه و جواب ربودن و بردن هواپیمای ما به فرانسه دیده می‏شود. تصمیمات لازم اتخاذ شد. آقای [محسن]رضایی، از برخورد تند و انتقادآمیز آیت‏الله منتظری با شورای سپاه گله داشت. دیر وقت به مجلس رفتم.