خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۶۲

سه شنبه 11 مرداد 1362

    صبح زود به مجلس رفتم. گزارشها را خواندم. در جبهه والفجر2 و والفجر3 زد و خورد، با برتری ما ادامه دارد. در شلمچه، عراقیها به خاکریز اول ما، حمله کرده‏اند. در ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس، در رابطه با پیروزیهای ما، نگرانی‏هایی احساس می‏شود؛ هیاهوی احتمال بسته شدن خلیج فارس از طرف ما و بسته شدن لوله نفت عراق از ترکیه به مدیترانه را مسأله روز کرده‏اند.

    در جلسه علنی، چند لایحه تصویب شد. آقای [صادق]خلخالی به انجمن حجتیه و آقای [محمود]حلبی [مؤسس انجمن حجتیه] که همه فعالیتهایشان را تعطیل کرده‏اند، حمله نمود. بعد از تنفس، جلسه را به آقای [محمد]یزدی سپردم. برای انجام کارها، به دفترم آمدم.

    بحث مهم روز در مجلس و کشور، ترمیم کابینه است. ظهر، آقای دکتر منافی [وزیر بهداری] آمد و از برنامه‏اش برای توسعه بهداشت گفت و پیشنهاد داشت، برای پیشرفت، زیر نظر مستقیم سران سه قوه قرار گیرد. سپس استانداران و [آقای ناطق نوری] وزیر کشور آمدند، گزارشی از کار سمینار دادند، برایشان صحبت کردم و تشویق به کار بیشتر و عدم ضعف در مقابل مشکلات نمودم. آقای ناطق [نوری] از وضع مجلس و فشاری که به ایشان وارد می‏شود و لایحه‏ای که امروز در مجلس رد شد - در مورد نصب شهردارها - گله داشت.

    عصر، آقای دکتربهرامی از لاهه آمد و گزارشی از کار دادگاه بین‏المللی داد و گفت، به خاطر استعفا دادن داور مرضی‏الطرفین و عدم توافق و نصب اتوماتیک داور از قضات هلند، خطر پیش می‏آید؛ به خاطر اینکه تصویب شده، ایرانیانی که تابعیت آمریکا گرفته‏اند، مشمول بیانیه الجزایر هستند، مطالعه می‏کنیم که از لاهه بیرون بیاییم؛ قرار شد سریع‏تر رسیدگی کنند تا تصمیم بگیریم.

    آقای [علی اکبر]پرورش [وزیر آموزش و پرورش] به ملاقات آمد. مقداری از ضرورت مطرح کردن معنویات، برای رفع اختلافات، صحبت کرد و از جو مجلس علیه خودش، نگران بود. آقای سرهنگ [محمد]سلیمی [وزیر دفاع] آمد و راجع به اصلاح قانون مدیریت صنایع دفاع و ذیحسابی ارتش، مطلب داشت. با سفیر اندونزی ملاقات کردم؛ طالب توسعه روابط بود و از خبر تصمیم مجلس اندونزی، در مخالفت با حضور اسرائیل در بین‏المجالس، تشکر کردم و وعده حمایت از موضع اندونزی راجع به تی‏مور شرقی دادم. مخالفان، می‏خواهند آنجا را مستقل کنند.

    گروهی از وزرای رادیکال آمدند و از تصمیم عزل [آقای محمد سلامتی] وزیر کشاورزی و جابجایی آقای [محمد تقی] بانکی [وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه] و آقای [محسن] نوربخش [رئیس بانک مرکزی] ناراضی بودند. ضمن اینکه از استعفای وزرای بازرگانی و کار خوشحال بودند. شب، [جامعه] روحانیت مبارز [تهران] جلسه داشت. تصمیم گرفتیم در انتخابات مجلس شرکت کنیم و فعال باشیم و با جامعه مدرسین [حوزه علمیه] قم، روابط منضبط داشته باشیم. شب، دیر وقت به مجلس رفتم و خوابیدم.