خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۶۲

 سه شنبه 4 مرداد 1362

    ساعت هشت صبح، به خدمت امام رسیدم. درباره ملاقات کمیسیونهای مجلس با امام، مذاکره کردم؛ قبول کردند. قرار شد هر ماه، دو کمیسیون با ایشان ملاقات کنند. درباره مسائل اخیر صداوسیما هم، کمی صحبت شد، ولی من نمی‏خواهم وارد جریان شوم. شورای سرپرستی [سازمان صداوسیما] هم نامه‏ای به امام نوشته است.

    ساعت نه و نیم صبح، به مجلس رفتم. آقای یزدی تا تنفس، مجلس را اداره کردند و من، در بین نمایندگان نشستم. در این فاصله، نمایندگان برای کارهایشان مراجعه کردند و نگذاشتند در جریان مذاکرات قرار بگیرم. بعد از تنفس، جلسه غیر علنی شد و آقای رئیس جمهور، یک ساعت در زمینه اختلافات موجود، صحبت کردند؛ نصایح خوبی بود. بعد از جلسه، بعضی از نمایندگانی که در اختلافات گذشته، علیه آقای [حبیب‏الله]عسکراولادی [وزیر بازرگانی] از تریبون مجلس، تند رفته بودند، از اظهارات ایشان، پیش من، اظهار نارضایتی کردند؛ اما اکثریت راضی بودند.

    عصر، [مجلس] خبرگان [رهبری] جلسه داشت. در جلسه سه‏شنبه "حزب‏الله مجلس"، قرار بود، اختلافات صداوسیما مطرح شود. نامه‏ای از امام به سران سه قوه، توسط آقای [محمدرضا]توسلی رسید که در آن، سران را مامور رسیدگی و قضاوت در آن اختلافات کرده و کسانی را که افرادی را در بیت امام - احمدآقا - متهم می‏کنند که خودسرانه عمل می‏کنند، یا امام را تحت تاثیر القائات، قرار می‏دهند، امر به توبه فرموده بودند. با این نامه، مسأله از حدّت افتاد و از دستور جلسه سه‏شنبه هم خارج شد. شب را در مجلس ماندم و کارهای عقب مانده را انجام دادم.