خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۶۲

 یکشنبه 19 تیر1362

    ساعت هشت صبح، جلسه علنی شروع شد. طرح لزوم دوسوم آراء برای تصویب ضرورت در رفع ید از احکام اولیه، مطرح بود. چون مربوط به آیین‏نامه مجلس است، دوسوم آراء را نیاورد و رد شد؛ امام فرموده‏اند، دوسوم آراء لازم است. همان دستور امام عمل می‏شود و بهتر که در آیین‏نامه نیاید تا در آینده، دچار اشکال نشوند؛ به خاطر موارد فراوان اختلاف مجلس و شورای نگهبان و راکد ماندن مصوبات مجلس - به دلیل اینکه، شورای نگهبان آنها را مخالف شرع یا قانون اساسی می‏بیند - امام چاره‏اندیشی کرده‏اند و دستور داده‏اند که اگر با دو سوم آراء [نمایندگان مجلس] تصویب شود و به عنوان ضرورت و موقت باشد، دیگر احتیاجی به تایید شورای نگهبان نیست.

    آقای ناطق نوری وزیر کشور، وقت گرفته بود که درباره بنیاد جنگ‏زدگان صحبت کند. جمعی از نمایندگان تصمیم داشتند، به عنوان اعتراض به مصاحبه ایشان - که توهین به مجلس تلّقی شده بود - هنگام ورود ایشان، جلسه را ترک کنند. منعشان کردم؛ پذیرفتند و ماندند، ولی خیلی تند و موهن برخورد می‏کردند. آقای ناطق نوری هم کوتاه می‏آمد؛ گرچه حرفهایش را زد،ا ملاحظه. کنترل مجلس، بسیار دشوار بود؛ به خیر گذشت.

    مقداری از وقتم را صرف مسأله تعیین محل برگزاری اولین اجلاسیه [مجلس]خبرگان [رهبری] کردم. قمی‏ها اصرار دارند که در قم باشد؛ شورای نگهبان به خاطر ملاحظات امنیتی، مخالف برگزاری آن در قم است و اعلان کرده در تهران باشد. سپاه هم امنیت را تضمین نمی‏کند. امام هم گفته‏اند، اگر امنیت در قم نیست، در تهران برگزار شود. خطر بمباران است.

    عصر، گروهی از نمایندگان که جلسه‏ای در حاشیه مجلس دارند، آمدند. دو ساعت صحبت کردیم. از قدرت گرفتن راست‏گرایان، بازاریان، [جامعه] مدرسین [حوزه علمیه] قم و... نگران بودند و برای برکناری وزرای آن طبقه، مخصوصاً آقایان [حبیب‏الله]عسکراولادی و [احمد]توکلی، تلاش می‏کنند و جریان فشار بر [علی اکبر ناطق نوری] وزیر کشور و وزیر بازرگانی هم، زیر سر همینها است. برای جلب حمایت من، تلاش می‏کردند؛ از تندروی برحذرشان داشتم و اطمینان دادم که خطری نیست.

    در جلسه شورای مرکزی حزب [جمهوری اسلامی] شرکت کردم. نخست وزیر، با اجازه کتبی امام، بعضی از عناصر وزارت بازرگانی از جمله رئیس سازمان غله را برکنار کرده و آقای عسکراولادی [وزیر بازرگانی]، سخت ناراضی است. مقداری وقت جلسه را گرفت. بعد از جلسه تا ساعت یازده با آقایان خامنه‏ای، [محمد مهدی] ربانی املشی و [محمد علی]موحدی کرمانی جلسه‏ای داشتیم. دیر وقت به مجلس آمدم و تا سحر نخوابیدم. بیش از 600 حکم از احکام جدید کارکنان مجلس شامل ترفیع و حقوقهای اضافی - که خیلی هم بالا رفته است - امضاء کردم.