خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

خاطرات روزانه / آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1362 / کتاب «آرامش و چالش»

  • چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۶۲

چهارشنبه 29 تیر 1362

    تا ساعت هشت صبح، مطالعه گزارشها و امضای احکام کارکنان، وقتم را گرفت. صبح زود، تلکسها خبر دادند که دیشب، در غرب پیرانشهر، نیروهای ما از قرارگاه حمزه سیدالشهداء، با هدف تسخیر پادگان حاج عمران عراق، حمله‏ای را آغاز کرده‏اند. خبرهای اولیه می‏گفت که به نود درصد اهداف رسیده‏اند و پادگان عراق محاصره شده و چند پاسگاه کوچک سقوط کرده‏اند. آیت‏الله مشکینی هم در شروع جلسه خبرگان، خبر را گفتند. نزدیک ظهر، خبر رسید که پیشرفت کمتر از اخبار صبح است و محاصره کامل نیست و عراقیها هنوز از پادگان دفاع می‏کنند. عصر هم آقای [علی]شمخانی[قائم مقام فرمانده سپاه پاسداران] ، تلفنی از ارومیه تماس گرفت و گفت هفتاددرصد از اهداف تامین است و جنگ ادامه دارد؛ کردهای عراقی، بارزانی‏ها و سوسیالیستها هم با ما همکاری می‏کنند. امید دارند، امشب تکمیل شود. ارتباط تلفنی منطقه جنگ، خوب نیست. آقای شمخانی برای ایجاد ارتباط به ارومیه آمده بود.

    عصر هم، جلسه [مجلس]خبرگان داشتیم؛ کار تمام نشد. عده‏ای می‏خواستند که به مشهد برویم؛ مخالفت شد. قرار شد از روز دوشنبه آینده، مجدداً کار را ادامه دهیم.

    ظهر آقای جمی امام جمعه آبادان آمد و از احتمال مخالفت [جامعه]مدرسین [حوزه علمیه] قم با رهبری آقای [حسینعلی] منتظری و طرفداری آنهااز شورایی شدن رهبری، قرائنی داشت. قرار شد، بیشتر تحقیق شود. نگران اختلافات بعضی جاها از جمله خوزستان و اصفهان بود.

    شخصی از مجاهدان فلسطینی داخل اسرائیل آمد و اوضاع آنجا را گفت. از وسعت توجه به اسلامی کردن مبارزه، خبر داد و از جناحهای سعودی و اردنی در آنجا صحبت کرد. شب به خانه آمدم. هواگرم است. آقای حسین مرعشی معاون سیاسی استانداری کرمان آمد و از اختلاف با آقای [مرتضی]فهیم کرمانی گفت. آقای [محمدحسن]زورق [معاون سیاسی سازمان صداوسیما] و احمد آقا تلفنی از عزل [محمدهاشمی] مدیر عامل صداوسیما توسط شورای سرپرستی و نصب دکتر [حسن]روحانی خبر دادند. احمد آقا از نامه پنج - شش وزیر به امام و اعلام استعفا بر اثر اختیار دادن امام به نخست وزیر و رنجیدگی امام، خبر داد.