خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360 / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360 / کتاب عبور از بحران

عیادت هاشمی از آیت‌الله مرعشی نجفی

  • جمعه ۸ خرداد ۱۳۶۰
صبحانه هاشمی در منزل آیت‌الله منتظری

 صبحانه را در خدمت آقای منتظری، در منزل ایشان صرف کردیم. آقایان محسن رضائی و[رضا]سیف اللهی آمدند و درباره کیفیت عملکرد پس از بیانات امام، بحث کردیم. پس ازخداحافظی به منزل آیت‏ الله [العظمی] نجفی مرعشی رفتم. از اسپانیا برگشته بودند. برای معالجه چشم رفته بودند. بحث به کتابخانه ایشان منجر شد. از کتابخانه ایشان دیدن کردم. کتابخانه‏ جامعی است، بیش از صدهزار کتاب، و کتب خطی قدیمی ارزشمند، دستگاه فیلم و میکروفیلم ‏غنی دارد. کتابخانه شخصی ایشان بوده که وقف کرده ‏اند و نگران اداره آن بعد از خودشان‏ بودند. من پیشنهاد کردم که وابسته به مجلس شورای اسلامی کنند.

 سپس به مرکز حزب جمهوری اسلامی رفتیم و با اعضا، مقداری صحبت کردیم. نسبتاًخوب کار می‏ کنند. گفتند روزی چهارهزارتومان کتابهای هدفی می‏ فروشند و نوارهای خوب ‏هم روزی سیصد عدد پر و منتشر می‏ کنند. کلاسهای خوبی دارند. همانجا با تلویزیون، درباره ‏سفرم به قم و پانزده خرداد مصاحبه کردم.

 به طرف تهران حرکت کردیم. در بین راه، خطبه‏ های نماز جمعه را گوش دادم و مستقیماً به ‏دانشگاه تهران رفتم و درنمازجمعه شرکت کردم. به خانه آمدم. عفت با بچه‏ ها و حسین‏ آقامرعشی به پارک ارم (خرم سابق) رفته بودند. آنجا به خاطر سوء رفتار مسئولان با مردم، درگیری پیش آمده بود. تلفنی از خانه خواسته بودند که کسی برود و وضع را ببیند. آقای‏ رحمانی پاسدار رفت و آمد و عفت خیلی ناراحت بود و هنوز ناراحت است. اگر این گونه که می ‏گوید باشد، حق با اوست، باید آنها ادب شوند. ان‏شاءالله رسیدگی خواهم کرد.