خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360 / کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360 / کتاب عبور از بحران

بازدید هاشمی از موزه جنگ کره شمالی و جنوبی

  • پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۶۰
هدیه رهبر کره شمالی به هاشمی چه بود؟

 بعد از صبحانه، چهار گروه شدیم. عده‌ای برای بازدید مراکز نظامی رفتند و جمعی برای دیدن محلی برای سفارت و عده‌ای برای دیدن بازار و فروشگاه‌ها، ما هم اول رفتیم نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی  را دیدیم و سپس به دانشگاه اقتصاد رفتیم. کادرها را آموزش می‌دهند و همه مسئولان، سالی یک ماه آنجا مطالب کشف‌شده جدید را می‌خوانند. ماکت‌هایی برای هر نوع آموزش درست کرده بودند. رئیس مجلس همه‌جا، همراه من بود و تبلیغ علیه آمریکا و کره جنوبی و به نفع کره شمالی و شخص کیم ایل سونگ و حزب کمونیست می‌کرد.

 سپس، به یکی از پایگاه‌های نظامی رفتیم، تیراندازی با توپ‌ها را دیدیم و تانک‌های ساخت کره را مشاهده کردیم. بناست، تعدادی بخریم. به خاطر جنگ این یکی از اهداف مهم سفراست. ساعت دو به مقر برگشتیم و ناهار و استراحت و سپس به دیدن موزه جنگ رفتیم. موزه عظیمی برای جنگ طولانی خود با کره جنوبی، درست کرده بودند. ما هم باید موزه‌ای برای جنگ با عراق درست کنیم. مخصوصاً سالن فیلم بسیار جالبی داشتند. آثار جنگ را خوب به نمایش گذاشته‌اند.

 اول شب، به خیابان برای دیدن فروشگاه‌های مواد غذایی و کالاهای مصرفی خانگی رفتیم. با فروشنده‌ها و خریداران مذاکره کردیم. قیمت‌ها نسبتاً ارزان است گفتند در سراسر کشور، حتی روستاها همین است. حقوق‌ها و مسکن در حد متوسط زندگی است. شب از طرف رهبرشان کادوهایی برای ما و تمام همراهان آوردند؛ برای من یک تابلو و دو کتاب.