خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360/ کتاب عبور از بحران

خاطرات روزانه/ آیت الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360/ کتاب عبور از بحران

توصیه نامه هاشمی برای اسکان جانبازان جنگ * مشکل است که بچه‌ها از ما جدا شوند، ولی چاره‌ای نیست.

  • جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۰
ملاقات بازرس ویژه بنی‌صدر با هاشمی

 تمام امروز در خانه ماندم و تقریباً استراحت نمودم. صبح زود همشیره‌زاده رضا - که در هندوستان تحصیل می‌کند - آمد. سپس آقای غیوران آمد. ایشان بازرس ویژه آقای بنی‌صدر بوده و کار بازرسی برای دفتر ریاست جمهوری می‌کرده. اخیراً استعفا داده ولی پذیرفته نشده است. اطلاعات ناراحت‌کننده‌ای از داخل ارتش داد؛ در رابطه با فرماندهی بنی‌صدر گفتم [مطالب خود را]، در اختیار آقای رجائی بگذارد که در شورای عالی دفاع مطرح کند. از آقای بنی‌صدر سخت ناراحت بود.

 طرح تقسیم عادلانه آب‌های کشور را - که وزارت نیرو تهیه کرده است - مطالعه کردم. مهدی و یاسر همراه پاسداری به کوهنوردی رفتند و عصر برگشتند و راضی و خوشحال بودند.

 عصر آقای نشاسته پور آمد. برای گرفتن سه منزل مصادره شده، از بنیاد مستضعفان برای اسکان معلولان جنگ از من توصیه می‌خواست که نوشتم. می‌گفت سیصدوچند خانواده معلول را در این‌گونه منازل اداره می‌کنند.

 مقداری هم با پاسدارها در حیاط منزل، پینگ‌پنگ بازی کردیم. سر شب  و توکلی آمدند. برای تهیه مسکن و امکانات برای حجاج ایرانی عازم عربستان سعودی بودند و گفتند قرار است تمام کسانی را که سال گذشته به خاطر جنگ، از رفتن به مکه محروم شده‌اند، (در حدود 65 هزار نفر) به مکه ببریم. درباره کیفیت کار برخورد با مسئولان عربستان، مشورت کردند.

 فائزه و حمید هم آمدند، درصدد تهیه مسکن و تشکیل زندگی مستقل‌اند. بااینکه بالاخره باید بروند، کمی سخت و مشکل است که بچه‌ها از ما جدا شوند، ولی چاره‌ای نیست. عفت هم ‌مایل است که آن‌ها زودتر مستقل شوند و حق هم ازنظر منطق و حساب با اوست.