خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۰ / کتاب « عبور از بحران»

واکنش جالب هاشمی به خبر محرمانه سفیر شوروی *** لایحه مقابله با اخلال گران کوپنی

  • دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۶۰

 پس از نماز، مشغول مطالعه شدم. صبح آقای بهزاد نبوی آمد. درباره لایحه مجازات اخلال‌کنندگان در کوپن‌های سهمیه‌بندی کالاها، مشورت داشت. در مجلس کمیسیون قضائی این لایحه را رد کرده و ستاد بسیج اقتصادی، نگران است، اگر در جلسه علنی رد شود، اصل سهمیه‌بندی مخدوش و ضعیف می‌شود. گفتم احتیاج به اصلاحات دارد. آقای نخست‌وزیر هم در همین خصوص، تلفنی صحبت کرد. در کمیسیون تدوین آئین‌نامه شرکت کردم.

 بعدازظهر، سفیر شوروی به ملاقات آمد. خبر از توطئه آمریکا و تجمع نیروهای ضدانقلاب در خاک ترکیه و نفوذ دسته‌هایی از آن‌ها به داخل می‌داد و می‌گفت مشابه آن در بلوچستان پاکستان پایه‌ریزی شده. گفتم این خبر از منابع مختلف می‌رسد، ولی کسی سرنخ مشخصی نمی‌دهد. من از عدم انجام تعهد شوروی در خصوص تحویل روزانه چهل هزار بشکه ‌فراوده‌های نفتی به ایران، گله کردم. قرار شده به خاطر تعطیلی پالایشگاه آبادان و کرمانشاه، آن‌ها به مافرآورده بدهند و در مقابل از ما نفت خام بگیرند.

 گروهی از تربیت بدنی آمدند و از احتمال عزل آقای داودی سرپرست سازمان ‌نگران‌ بودند. آقای آخوندی از مرکز جهاد تلفن کرد و از تغییر نماینده امام ناراضی بود. مصاحبه‌ای با تلویزیون درباره هفته وحدت داشتم.

 سرهنگ کاکاوند فرمانده پایگاه هوایی بوشهر آمد و مطالبی در خصوص ‌ضعف عملکرد نیروی دریایی و عدم استفاده از امکانات آن ها داشت وپیشنهاداتی ارائه کرد. شب به خانه آمدم ‌و تا آخر شب، اخبار گوش دادم. در حال ‌نماز عشاء، در مجلس دچار تب و لرز خفیفی شدم.