خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360/کتاب «عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1360/کتاب «عبور از بحران»

گزارش پیروزی جبهه بستان به هاشمی توسط شهید صیاد

  • یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۶۰

 جلسه علنی داشتیم؛ ولی من به خاطر اینکه شورای عالی دفاع در خدمت امام‏تشکیل‏می‏شد، شرکت نکردم. آقای موسوی خوئینی‏ها جلسه را اداره کردند ولایحه دیوان[عدالت]اداری از تصویب گذشت.

 در محضر امام، شورای عالی دفاع ساعت ده صبح تشکیل شد. آقایان صیادشیرازی ومحسن رضائی که از جبهه آمده بودند، گزارش پیروزی جبهه بستان رادادند. پیروزی مهمی‏است. یکصد تانک و نفربر سالم، حدود یکصد ماشین‏بزرگ راه سازی، ماشینهای فراوان‏دیگر و مهمات و سلاحهای فراوان‏گرفته‏ایم. دوهزاروپانصد نفر از دشمن کشته و پانصد نفراسیر شده‏اند. راه‏تدارکاتی میان بر دشمن قطع شده و دشمن نیروی فراوانی برای جبران این‏شکست جمع کرده است.

 متأسفانه ما هم تلفات زیاد داده‏ایم. یکصدوبیست وپنج نفرنظامی شهید، چهارصد نظامی‏مجروح، هفتصد نفر از نیروهای مردمی شهید ویکهزار و هشتصدنفرمجروح داشته‏ایم. به دلیل‏اینکه نیروهای پیاده، عامل این فتح بوده‏اند وفداکارانه به قلب دشمن زده‏اند، پیروز شده‏ایم  و تلفات زیاد داده‏ایم. تاًکیدکردیم که این گونه تلفات در حمله‏های دیگر، نباید داشته باشیم.برنامه بعدی به همین زودی، در غرب عمل می‏شود، ولی به وسعت بستان نیست. بین آقایان صیاد و ظهیرنژاد اختلاف است. به طور کلی اختلافات بین ستاد و نیروی زمینی‏و نیروی هوایی مطرح شد و امام نصیحت کردند، همکاری کنند.

 ناهار، آقای خامنه‏ای و احمد آقا منزل ما بودند. پلو قیمه داشتیم. عصر درجلسه شورای‏حزب شرکت نکردم، فکر کردم برای مراعات وقت و امنیت بهتراست، این راه طولانی را نروم.بیشتر به مطالعه پرداختم.

 امروز شایع کرده‏اند که من را به گروگان گرفته‏اند. دو سه روز است که در منزل‏مانده‏ام وظاهر نشده‏ام،  ضدانقلاب از این فرصت برای شایعه پراکنی استفاده‏کرده. امروز دو هواپیمای‏دشمن ساقط شده‏اند. خلبانی از آنها اسیر [شده است].دیروز دو هواپیمای مهم اف - چهارده‏ما، سقوط کرده‏اند؛ خسارت مهمی است.