خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1360 / کتاب « عبور از بحران»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال 1360 / کتاب « عبور از بحران»

به‌عنوان یک ملاقات فوری و ضروری آمدند و کارشان سعایت علیه آقای بهزاد نبوی بود.

  • دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۶۰

 تا بعدازظهر در خانه ماندم  و کارها را با تلفن انجام دادم. ساعت سه ونیم به مجلس رسیدم. گزارش‌ها را خواندم. موج تروریسم روبه‌زوال است و تسلط دولت بیشتر می‌شود.

 کیانوری و عمویی از دبیران حزب توده، به‌عنوان یک ملاقات فوری و ضروری آمدند و کارشان سعایت علیه آقای بهزاد نبوی بود. حزب توده، تصمیم گرفته ایشان را بدنام کند و یک گزارش جعلی (به ظن قوی) آورده بودند. سیاست تفرقه‌اندازی دارند، باید فکری کرد (1) و ضمناً تقاضای اجازه فعالیت بیشتر داشتند. آقای دکتر [حسن] حبیبی آمد و گزارش کار ستاد انقلاب فرهنگی را داد و برنامه افتتاح دانشگاه‌ها را. بعضی از دانشگاه‌ها، امسال باز می‌شوند و بقیه به‌تدریج. قرار است پزشکی را توسعه دهند و از رشته‌های غیرمفید بکاهند. آقای ریاضی از دادستانی انقلاب آمد و گزارشی از وضع آنجا داد.

 آقای کنگر لو از سازمان« فجر اسلام» آمد و تقاضای ترخیص کالاهای اطلاعات ظریف  را که برای کارهایی از این قبیل، مدتی قبل وارد کرده و در فرودگاه و گمرک مانده - داشت. بنا شد تحقیق کنم که این‌ها را چه کسی و برای چه منظوری، بکار می‌برد. آقای صمدیان، رئیس‌ هواپیمایی کشوری با دکتر [موسی] زرگر آمدند و وضع فرودگاه را گفت و می‌خواستند از هواپیمای اختصاصی که بناست من را به کره ببرد، برای بردن نمایندگان عازم بین‌المجالس، استفاده شود و به من پیشنهاد آموزش خلبانی می‌کرد. شب  را در مجلس خوابیدم. با تلفن با آقایان مهدوی کنی، بهزاد نبوی، موسوی اردبیلی و نظامیان کارهایی انجام شد.

***********************************************************************************

1- بهزاد نبوی در این باره می گوید: « من از ماجرای دستگیری سران حزب توده، اطلاعاتی بیش از اطلاعات منتشر شده در آن سالها ندارم، اما به خاطره ای جالب درباره حزب توده اشاره می کنم، حزب توده در سال های اول بعد از پیروزی انقلاب، نامه هایی به امام می نوشت و رونوشتش را هم به هاشمی می فرستاد این نامه ها دست نویس بود و احتمال می دهم کیانوری آنها را می نوشت و با امضای «حزب توده ایران» ارسال می کرد.
بعد از حادثه تروریستی ۸ شهریور توده ای ها نامه ای به امام نوشته بودند که: «دوستان ما از آمریکا – علی القاعده ماموران کا گ ب در آمریکا- خبر می دهند، بهزاد نبوی عامل سیا است و قصد دارد در سیستان و بلوچستان آشوب به پا کند» که مرحوم آقای هاشمی این نامه را همان زمان به من نشان داد. بعدها که سران حزب دستگیر شدند تا آنجا که به یاد دارم، دوستانی که آنان را بازجویی می کردند، از قول سران حزب توده نقل می کردند که در مورد کسانی که به دلایل مختلف نگران حضورشان در حاکمیت بودند، چنین پرونده سازی هایی می کردند.
این را به این دلیل گفتم که اخیرا شنیدم که یکی از مسئولان بلند پایه روسی هم به یکی از مسئولان عالی رتبه ایرانی کسی گفته است که ظریف عامل سیا است. این گفته وی که خود از مسئولان پیشین کا گ ب در اتحاد شوروی بود مرا به یاد نامه های کیانوری انداخت و به نظرم رسید که هنوز آن روش های شوروی و حزب توده به کار گرفته می شود.»

 

منبع: در گفتگو با سایت جماران

تصاویر ضمیمه