خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۷ / کتاب «در جستجوی مصلحت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۷ / کتاب «در جستجوی مصلحت»

دولت خاتمی برای توجیه کم‌تحرکی و ضعف خود و حامیان داخلی و خارجی آن، می‌خواهند با بزرگ‌کردن مشکلات در گذشته، ضعف‌کار خود را جبران کنند.

  • تاجیکستان,جزیره کیش
  • پنجشنبه ۶ فروردین ۱۳۷۷
سفر به کیش/ محسن هاشمی / مهدی هاشمی / یاسر هاشمی / صنایع دریایی / غواصی / تاجیکستان / سازمان ملل / ترکیه / تبلیغات بیگانگان / مشکلات اقتصادی / دولت خاتمی

 پنج‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۷۷ // ۲۷ ذیقعده ۱۴۱۸ ۲۶ مارس ۱۹۹۸

 

امروز با استراحت و قدم زدن و مطالعه، در اقامتگاه ماندم. محسن که به دوبی رفته بود، مراجعت کرد. یاسر و مهدی را هم آنجا دیده بود؛ مهدی، پیگیر کار تجهیز شناور حامل جرثقیل بزرگ، برای انتقال اجسام بزرگ در صنایع دریایی، از قبیل سکوها بوده که برای شرکت تأسیسات دریایی خریده‌اند. گفت روزانه سه پرواز، مردم را که مدت مجاز اقامت آن‌ها تمام شده است، از امارات به کیش می‌آورد تا مُهر ورود به کشور دیگر بخورد و سپس به‌عنوان سفر جدید به امارات بازگردند. بسیاری از آن‌ها با همان پرواز، پس از ثبت در گذرنامه برمی‌گردند.

عصر هم برای غواصی رفتیم؛ مربی عوض شده بود. در همان منطقه دیروز غواصی کردیم. ۳۵ دقیقه طول کشید و فیلم‌برداری هم کردیم؛ چون هوا ابری بود، ممکن است فیلم‌ها خوب نشده باشد.

در گزارش‌ها، درگیری بین دولت و مخالفان اسلامی در تاجیکستان و نیز در مزارشریف موردتوجه است. سازمان ملل، اسلامی‌ها را مقصر دانسته است. در ترکیه، اقدامات دولت [مسعود] ایلماز، [نخست‌وزیر ترکیه]، برای سرکوب بیشتر نیروهای اسلامی به خواست نظامی‌ها، مسئله‌ساز شده و در فلسطین، اعلان نظر [آقای کوفی عنان]، دبیر کل سازمان ملل، در خصوص مقصر بودن دولت اسراییل در توقف روند صلح.

در اظهارنظرهای رادیوهای بیگانه در مورد ایران، تبلیغات روی مشکلات اقتصادی، حرکت تازه‌ای است که به دنبال اظهارات آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور]، مبنی بر بیماربودن اقتصاد ایران پیش‌آمده است. دولت برای توجیه کم‌تحرکی و ضعف خود، چنین مسئله‌ای را مطرح کرده و دشمنان سوءاستفاده می‌کنند. اصولاً دولت و حامیان داخلی و خارجی آن، می‌خواهند با بزرگ‌کردن مشکلات در گذشته، ضعف‌کار خود را جبران کنند. توجه ندارند که این اقدام، اعتبار کشور را کم، کار را مشکل و روحیه مردم و مدیران را ضعیف می‌کند.