خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۷ / کتاب «در جستجوی مصلحت»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۷ / کتاب «در جستجوی مصلحت»

استقبال رسانه های عربستان از خطبه های جمعه هاشمی/

  • دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۷
دمیدن رسانه های بیگانه به آتش اختلاف رهبری و خاتمی

دوشنبه 3 فروردین 1377   | 24 ذیقعده  1418                         23 مارس 1998

 

در رادیوها و رسانه‌های بیگانه، اظهارات پریروز رهبری در مشهد مورد بحث قرار گرفته و به عنوان مخالفت با سیاست‌های آقای [محمد]خاتمی، [رییس‌جمهور] در مورد تشنج‌زدایی و جذب سرمایه‌های خارجی و آزادی مطبوعات، تلقی شده است.

در رسانه‌های عربستان سعودی، از اظهارات من در نمازجمعه تهران استقبال شده است؛ تصمیم چندکشور نفت‌خیز به رهبری عربستان، برای کم‌کردن از میزان تولید، تأثیر خوبی بر قیمت نفت گذاشته است.گفته شد که قیمت نفت تا سه دلار بالارفته. انتخابات کوزوو دیروز برگزار شد و علی‌رغم تحریم مخالفان ابراهیم روگوا، [اولین رییس‌جمهور کوزوو]، حدود 65 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند.

تا ساعت ده و نیم صبح در پاویون به مطالعه گذشت. سپس برای بازدید از جزیره رفتیم. محسن و آقای یزدان‌پناه، [مدیرعامل منطقه آزاد کیش] هم همراه بودند. در مسیر توضیحاتی از آقای یزدان‌پناه می‌گرفتم. از پاویون در حال ساخت بازدیدکردیم. عفت هم از پلاژ خانوادگی بازدیدکرد. از پارک‌وحش در حال احداث و استخر و دلفین و شیر دریایی آن که توسط آقای مهندس [حسین] ثابت [بکتاش] ساخته می‌شود، بازدیدکردیم. مهندس مجری توضیح داد که چیزی شبیه دیزنی‌لند پاریس می‌سازند.

از طریق جاده دنیا، دورکیش گشتیم و جنگل‌ها و چاه‌های آب بادی و مزرعه‌کاهو، هندوانه، خیار و طالبی زیر پلاستیک [=گلخانه‌ای] را دیدیم. سپس از استخر وسیع و مدرن تازه سازمان، سالن بدن‌سازی و حمام‌های بخار و سونای خشک و آبی بازدیدکردیم؛ مُشرف بر دریاست، با منظره جالب.

از محل مسجدی‌که در وسط میدان نزدیک آن در حال ساخت است و طرح‌های ساختمانی دیگر ودر دست اجرا، عبوری بازدیدکردیم. از سخت‌گیری‌های حفاظت اطلاعات، بدون اینکه در قلمرو مسؤولیت آن باشد، گله داشتند. از عدم همکاری هواپیمایی کشوری با کیش‌ایر، در مورد دادن جواز پرواز از خارج و یا پروازهای بیشتر داخلی هم شاکی‌اند.

بودجه سال جاری را حدود 30 میلیارد تومان به شورای عالی مناطق آزاد پیشنهادکرده‌اند. عصر و شب به مطالعه و استراحت و شنا در دریا گذشت.  در منطقه مرجانی، کف پایم روی سنگ‌های مرجانی مجروح شد.