خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

گفتگوی طولانی هاشمی و خاتمی در منزل خاتمی

  • پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۷۶
معلوم نیست‌که چرا رهبری مجدداً نسبت به آمریکا حساسیت نشان می‌دهند!!

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۷۶ // ۷ شوال ۱۴۱۸// ۵ فوریه ۱۹۹۸

 

ساعت نُه صبح برای سخنرانی در اختتامیه اجلاس دوم مجمع جهانی اهل‌بیت، به حسینیه الزهرا (س) در مجتمع امام خمینی رفتیم. عفت هم همراه من آمد. آقای تسخیری، [رئیس سازمان ارتباطات اسلامی]، گزارش کار اجلاس را داد. حدود ۴۰۰ نفر از حدود ۷۰ کشور آمده‌اند، ولی نوعاً از شخصیت‌های بزرگ هستند. من هم در امتیازات و افتخارات مکتب شیعه و پیشرفت‌های ایران سخنرانی نمودم.[1] ترجمه همزمان خراب شده بود؛ همراه صحبت ترجمه می‌شد و طولانی‌تر از مقدار مورد نظر شد. سپس آقای [سیدمحمدباقر] حکیم تشکر کرد.

به خانه آمدم. بیشتر وقت به مطالعه بقیه خاطرات رضاخان پهلوی در سفر به خوزستان گذشت. به منظور قهرمان‌سازی، خیلی ماهرانه تنظیم شده است؛ و به منظور حذف قاجار و گرفتن سلطنت مقدمه‌چینی شده، به‌خصوص رفتن به کربلا پس از حل مشکل خوزستان، از طریق بصره و با قطار و استقبال‌های باشکوه در کربلا و نجف و ملاقات با علمای بزرگ. از نکات جالب، جلسه ملاقات با علما و پیشنهاد به علما در خصوص خریدن کشتی‌های جنگی با کمک مردم، به منظور تقویت بنیه دفاعی و نیز ساختن سد روی کارون در خوزستان است.

در مراجعت به ایران، استقبال‌های باشکوهی که در شهرهای مسیر و خود تهران تنظیم شده و حتی برنامه رفتن یکسره به قصر سلطنتی که عمل نشده و مقدمه‌چینی برای ارعاب و حذف اقلیت مجلس که به رهبری مدرس و کازرونی با او مخالفت داشتند. بعضی‌ها این موفقیت را نتیجه همکاری‌های مخفی انگلیس می‌دانسته‌اند و با صورت ظاهر مخالفت با انگلیس، ولی در این کتاب سعی شده این را مبارزه با نفوذ انگلیس معرفی کنند.

سرشب با پیشنهاد ملاقات از سوی ایشان، به منزل آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] رفتم. از صحبت‌های تند دیروز رهبری در ملاقات [اعضای‌مجلس] خبرگان علیه آمریکا نگران بود. چون معلوم نیست‌که چرا ایشان مجدداً حساسیت نشان می‌دهند، احتمال می‌داد که عکس‌العمل در مقابل خبرها و شایعات در مورد پیغام خودش به [بیل] کلینتون، [رئیس‌جمهور آمریکا] توسط [یاسر] عرفات، [رهبر سازمان آزادیبخش فلطین - ساف-] و مصاحبه خانم [معصومه] ابتکار، [معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست] با روزنامه اسراییلی و دست‌دادن آقای [کمال] خرازی، [وزیر امور خارجه] با نماینده آمریکا در داووس سوییس و تفسیرهای‌خارجی هم باشد. نیز نگران‌بود از موضع‌رهبری در مورد مسئله آیت‌الله منتظری و همچنین از محکوم به اعدام‌شدن بازرگان‌آلمانی و نیز [مرتضی] فیروزی، سردبیر روزنامه ایران‌نیوز و همچنین مشکل ارزان‌شدن قیمت نفت. درباره همه این مسائل گفت‌وگو کردیم.

تأکید داشت‌که من سفر به عربستان سعودی را انجام دهم؛ به امید اینکه در تعمیق روابط مؤثر باشد. گفت، آقای ملک فهد، [پادشاه عربستان]، در مورد متهمان انفجار الخُبَر توسط آقای [محمدرضا] نوری شاهرودی، [سفیر ایران در عربستان سعودی] پیغام داده است و اینکه آیت‌الله خامنه‌ای، نظر مناسبی نسبت به [آقای عبدالله نوری]، وزیرکشور ندارند و برای آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران] هم پُست‌های بالا را مناسب نمی‌دانند؛ مجموعاً از سختگیری رهبری ناراحت است.

 

[1]  - متن کامل این سخنرانی در همین سایت آمده است.