خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

وقتی یک نظامی از «سبک هاشمی» در خطابه می گوید.

  • یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۷۶
از یک مراسم و پنج دیدار در تهران و جلسه هیئت رئیسه مجلس خبرگان در مشهد در اولین روز دهه فجر

یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۷۶ // ۳ شوال ۱۴۱۸// ۱ فوریه ۱۹۹۸

 

[آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی آمد. گزارشی از وضع طرح زیتون‌کاری داد که با حمایت‌های من شروع شده بود و گفت، از طرح تهیه نهال و خرید نهال استقبال شده است. قرار شد، سفری به مُغان [در استان اردبیل] برویم. برای شروع مراسم دهه فجر، به مرقد امام رفتیم؛ سخنرانی کردم. (1)  سپس برای زیارت قبور شهدا، به بهشت‌زهرا رفتیم.

عصر آقای [علی‌محمد] بشارتی، وزیر سابق کشور آمد. گفت، دادگاه در رابطه با پرونده شهرداری تهران، ایشان را احضار کرده است. درباره نحوه جواب مشورت‌کرد. آقای [محمود] محمدی‌عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] آمد. پیشنهادهایی برای اجلاس [مجلس] خبرگان [رهبری] در مشهد داشت.

آقای رجبی، پسر آقای دوانی آمد. طرحی برای چاپ یک تفسیر با چند ترجمه فارسی، انگلیسی، آلمانی، فرانسه و روسی- در شش ستون- ارائه داد و از من استمدادکرد. از آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور]، گله داشت که او را به کار نگرفته است؛ با اینکه پس از استعفای آقای خاتمی از وزارت ارشاد، با استعفا از کتابخانه ملی آقای خاتمی به ریاست کتابخانه منصوب شد و به عنوان مشاور با ایشان کار کرده؛ گویا به‌خاطر اینکه شاگرد مرحوم فردید است، نمی‌خواهند او را به‌کار بگیرند. آقای ابوالفضل بهرام‌پور آمد. نوشته‌هایی درباره قرآن داد و برای استفاده بیشتر کمک‌خواست.

بعد از نماز مغرب، برای [شرکت در اجلاس سالیانه] مجلس خبرگان، به سوی مشهد پرواز کردیم. عفت و جمعی از دوستان و بستگانش همراه بودند. آقای طبسی و مدیران استان [خراسان]، در فرودگاه استقبال کردند. در دارالضیافه اقامت‌کردم. شب، جلسه هیأت‌رییسه [مجلس] خبرگان داشتیم. درباره کیفیت اداره اجلاس و انتخابات و... بحث و تصمیم‌گیری کردیم. آقای [محمد] مؤمن گفت، شورای نگهبان در مورد شرایط نامزدهای انتخابات خبرگان، سختگیر و قاطع خواهد بود.

آخر شب به حرم [امام رضا (ع)] مشرف شدم. حرم خلوت بود. به پای ضریح هم رفتم. مردم متوجه شدند؛ اجتماع و ابراز احساسات کردند. نتوانستم زیاد بمانم. در مسیر با آقای موحدی، فرمانده‌سپاه حفاظت صحبت‌کردیم. گفت، نظامی‌ها ازآقای [حسن] فیروزآبادی، رئیس ستادکل [نیروهای مسلح] ناراحت‌اند. نیز از اینکه سبک سخنرانی من‌که به صورت آرام و بدون لحن‌های قدیمی خطابه معمول است، اظهارخوشحالی‌کرد؛ گفت، به سبک هاشمی شناخته‌شده است.

***************************************************

متن این سخنرانی در همین سایت در دسترس است.