خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

کدام مورخ به هاشمی «نه» گفت؟

  • چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۷۶

چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۷۶ // ۲۹ رمضان ۱۴۱۸// ۲۸ ژانویه ۱۹۹۸

 

امروز به مناسبت دهه فجر، مصاحبه طولانی با صداوسیما داشتم[1]. آقای دکتر سیدجلال مدنی آمد؛ خودم خواسته بودم. از ایشان خواستم با بنیاد تاریخ برای نوشتن تاریخ انقلاب همکاری‌کند؛ نپذیرفت. چون خودش به طور مستقل، مشغول تدوین تاریخ انقلاب است. گفت، کارهای دسته‌جمعی در این‌گونه موارد، به ثمر نمی‌رسد.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. سه جلدکتاب نفیس آورد که برای دوران هشت ساله سازندگی، تألیف و چاپ‌کرده‌اند. توضیحاتی از تصمیمات دولت برای واگذاری ارز صادرکنندگان به خودشان داد؛ با توجه به مبلغ ارزهای صادرات غیرنفتی و نیز ارزهای نفتی که بناست برای تأمین بودجه ریالی، به قیمت آزاد فروخته شود، پیش‌بینی تورم در سال آینده دارد؛ چون حدود هشت میلیارد دلار ارز مصرفی، به قیمت آزاد در اقتصادکشور عمل می‌کند. گفت، «سروش‌سازندگی» را دوستان آقای [مهدی] فیروزان تکمیل کرده‌اند و منتشر شده است.

عصر آقای [غلامرضا] آقازاده، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. توضیحاتی در مورد کارهای سازمان انرژی هسته‌ای داد و از بعضی بهانه‌گیری‌های روس‌ها برای گرفتن پول بیشتر گفت. در مورد بعضی از طرح‌ها مشورت کرد و برای تأمین بودجه‌های مورد نیاز به دستور رهبری- چون در بودجه مصوب نیست- استمداد کرد.

افطار به خانه آمدم. شب، محسن آمد. گزارش مذاکرات در وزارت امورخارجه را داد. بیشتر با نظر خودم سازگار است که سفر رسمی به ریاض را صلاح نمی‌دانم. آخر شب، آقای لاریجانی از صداوسیما اطلاع داد که در بعضی از شهرستان‌ها، هلال شوال رؤیت شده؛ کمی بعد سیما اعلام دفتر رهبری را خواندکه فردا عید است.

در گزارش‌ها، داغ‌تر شدن مسئله عراق و جدی‌تر شدن احتمال حمله نظامی آمریکا به چشم می‌خورد. به همین جهت، قیمت نفت حدود ۴۰ سنت بالا رفته است؛ تا دیروز قیمت نفت، سیر نزولی داشت. افتضاح اخلاقی رئیس‌جمهور آمریکا هم بالا گرفته و بعضی‌ها آن را عامل سقوط دولت [بیل] کلینتون می‌دانند و آن را توطئه حزب دموکرات و شخص ال‌گور، معاون کلینتون می‌دانند که راه را برای ریاست دوره بعد ال‌گور فراهم می‌کند، با اقداماتی که در ماه‌های باقیمانده این دوره و با حمایت صهیونیست‌ها خواهد داشت.

آقای [علی] فلاحیان، تلفن کرد و از روزنامه کیهان شکایت نمود که ضمن گزارش دادگاه عظیمی‌نیا که از سوءاستفاده او و برادرش در ساخت منزل و گرفتن تخفیف از شهرداری گفته است و گفت، ناحق گفته است. گفتم تکذیب‌کند.

 

[1]  - متن کامل پرسش و پاسخ این گفتگو با عنوان «مصاحبه آیت الله هاشمی رفسنجانی با خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی» در همین سایت آمده است.