خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

  • وزارت اطلاعات
  • سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۷۶

 

سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۷۶ // ۲۸ رمضان ۱۴۱۸// ۲۷ ژانویه ۱۹۹۸

 

آقای [حسام‌الدین] آشنا، معاونت جدید ویژه وزیر اطلاعات آمد. وضع خودش را گفت؛ از دانشجویان دکترای [رشته معارف اسلامی و ارتباطات] دانشگاه امام صادق (ع)، درترم آخر است. به خاطر اینکه آقای خاتمی با ادامه‌کار آقای فلاح مخالف بوده، به ناچار ایشان آمده است. از من برای سیاست‌کار مشورت‌کرد و اجازه‌گرفت‌که برای مشورت و انتقال اخبار، ملاقات‌های منظم داشته باشد. خواست‌که برای رساله دکتری‌اش هم مصاحبه‌ای داشته باشد.

آقای [سیدمحمد] میرمحمدی آمد. وضع کارش در دفتر رهبری را گفت و اطلاع داد، به زودی جواز حزب‌شان تکمیل می‌شود و اعلان می‌کنند. بنا دارد، مجله‌ای‌که جوازگرفته منتشرکند. راهنمایی‌هایی در مورد کار مجله‌اش‌کردم.

آقای حمید سبزواری[1]، شاعر معاصر و دامادش دکتر ورسه‌ای آمدند. شعر رسایی‌که در وصف کارهای سازندگی گفته و با خط خودش نوشته، آورد. گفت، می‌خواست در جلسه تجلیل مجلس بخواند که وقت‌کم آورده است. از من خواست‌که‌کمکی برای انتشار سرودهای انقلاب بکنم. سرودهای خیلی مشهور، مثل «خمینی‌ای امام» و... از اوست. دامادش، متخصص انرژی‌های نو است و گفت، روی طرحی در خصوص استحصال برق از ترکیب اکسیژن و هیدروژن کار می‌کند که اکنون در ژاپن، نیروگاه‌هایی تا ۱۰ مگاوات برق از آن ساخته شده؛ قرار شد طرحش را بیاورد. می‌گوید، جزو دانشمندان معروف جهانی است‌که اسمش در کتاب چهره‌های دانشمند جهان آمده است.

عصر کمیسیون زیربنایی مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، برای اولین بار جلسه داشت. قرار شد، دو هفته یک بار در دفتر من، جلسه باشد. بحث اول در انرژی باشد. افطار، جمعی از انتظامات با اعضای خانواده، میهمانم بودند.

آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‌کل بانک مرکزی]، توضیحاتی درباره بودجه سال ۱۳۷۷ و کمبودهای امسال و احتمال کسری جدی در سال ۱۳۷۷ داد. از من خواست‌که سفر عربستان سعودی را بروم و برای [حل] مشکل قیمت نفت تلاش‌کنم و نیز اصرار داشت‌که نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بشوم. گفت در افکارسنجی کارگزاران، رأی من خیلی بالاست؛ بالاتر از افراد دیگر، مثل آقایان [مهدی] کروبی و [علی‌اکبر] ولایتی که آرای کمتری دارند؛ نپذیرفتم. گفت، بنا دارند [در حزب کارگزران]، ضدحمله تبلیغات جاری علیه شهرداری تهران را شروع کنند.

 

 

 

[1]  - حسین آقا ممتحنی مشهور به «حمید سبزواری» شاعر و ترانه سرای انقلاب و دفاع مقدس،ملقب به «پدر شعر انقلاب» بامداد روز شنبه ، ۲۲ خرداد ۹۵  در سن ۹۱ به دلیل بیماری و کهولت سن در یکی از بیمارستان های تهران، دارفانی را وداع گفت. آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیام تسلیت برای مرگ ایشان نوشته بود: « درگذشت شاعر و ادیب انقلاب، مرحوم حسین ممتحنی، مشهور به حمید سبزواری را به جامعه ادیبان کشور و خاندان و خانواده محترمشان تسلیت می‌گویم. شخصیتی که به خاطر نگاهی لطیف به اتفاقات تاریخی، اشعار دلنشینی خلق کرده و سروده‌هایش از درد، سپیده و یاد یاران در شعر و ادب کشور ماندگار خواهد بود.با آرزوی علوّ درجات برای آن استاد بزرگوار، صبر و اجر بازماندگان را از درگاه خداوند بزرگ خواستارم.»