خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

ماجرای اعتراض مهندس موسوی به خاتمی چه بود؟

  • صدا و سیما
  • یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۷۶

یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۷۶ // ۱۲ رمضان ۱۴۱۸// ۱۱ ژانویه ۱۹۹۸

 

آقای  دانیالی آمد. از دوران همکاری گذشته و محبت‌های من قدردانی کرد. هنوز مسئولیت تشریفات نهاد ریاست‌جمهوری را دارد. از نحوه کارهای [اجلاس سران سازمان] کنفرانس [اسلامی] گزارشی داد. نقاط قوت‌کار را از تمهیدات قبلی می‌داند و دفتر رئیس‌جمهور را در حال رکود که از کم‌اطلاعی رییس‌دفتر و نیروهای جدید دفتر متأثر است.

آقایان [منوچهر] منطقی و دانش‌فر و... از صنایع موشکی آمدند. برای تقویت مالی و مدیریتی و با عنوان پدر صنایع موشکی کشور استمداد کردند. از تصمیم آقای کیانی برای تجزیه هسته صنایع موشکی اظهار نگرانی کردند. گفتند، روس‌ها آمادگی دارند با تحویل تکنولوژی موشک‌های قاره‌پیما و تاکنون با تحویل موتور تا چهارهزار کیلومتر، ما را یاری دهند. در هر تست، برای رفع نواقص حضور پیدا می‌کنند. در تست‌گذشته‌که به ۸۵ ثانیه رسیده و قرار بوده به ۱۰۶ ثانیه برسد، رفته‌اند که عیوب را اصلاح کنند. اواخر بهمن تست نهایی انجام می‌شود.

نمایندگان رهبری در عقیدتی سیاسی‌های نیروهای مسلح، آقایان صفایی، رحمانی، نیازی و قائمی آمدند. گفتند، اظهارات آیت‌الله منتظری و نحوه برخورد با ایشان، ذهن بعضی از نیروها را مسأله‌دار کرده و از من سیاست برخورد و سیاست تبلیغی را سئوال کردند. گفتم، در تبلیغات اهمیت و ضرورت ولایت فقیه را و توطئه دشمنان برای تضعیف این محور وحدت ملی را باید توضیح داد. نحوه برخورد به عهده شورای عالی امنیت است و از آن‌ها بپرسند.

عصر آقای [عباس] آخوندی، [معاون سیاسی صدا وسیما] آمد. راجع به مسائل مربوط به مصاحبه آقای خاتمی، مطالبی داشت و گفت، آیت‌الله خامنه‌ای راضی نیستند، ولی به صداوسیما چیزی نگفته‌اند. اطلاعاتی ارائه داد که جناح چپ درصدد تضعیف موقعیت رهبری است و قرار دارند این گونه مسائل را به میان مردم بکشندکه ثابت‌کنند رهبری، مخالف حل مشکلات‌اند. از من خواست که با رهبری برای نجات انقلاب از این توطئه‌ها همکاری کنم. گفت، صداوسیما بنا دارد، بعضی از اظهارنظرهای مخالف روزنامه‌ها را نقل کند.

افطار به خانه آمدم. بچه‌ها افطار جمع بودند. مهدی از رکود در کشور صحبت کرد و گفت، به خاطر کمی نقدینگی و نرسیدن اعتبارات، تعدادی از شرکت‌های پیمانکاری در حال ورشکستگی هستند و بعضی‌ها به خاطر عدم پرداخت تعهدات خود به زندان افتاده‌اند و این روند در حال توسعه است و با توجه به ارزان شدن نفت، مشکل را در حال حاد شدن می‌بیند.

شب آقای خاتمی، رئیس جمهور آمد. نگران عوارض اظهاراتش در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان در داخل است؛ به‌خصوص‌که روزنامه‌های رسالت، جمهوری اسلامی و کیهان و بعضی از نمایندگان، دو روز است که شروع به انتقادهای تند کرده‌اند و روی مسئله اظهار تأسف از حادثه اشغال لانه جاسوسی آمریکا و تعریف از تمدن مردم آمریکا، مانور می‌دهند و مطمئن نیست که رهبری هم ناراضی نباشند.

گفت، امروز مهندس [میرحسین] موسوی هم به ایشان اعتراض کرده و با توضیحاتی که به ایشان و [مسیح] مهاجری داده‌اند، آن‌ها را قانع‌کرده است. گفت، دفتر تحکیم وحدت و مجمع روحانیون [مبارز تهران] و سایر گروه‌های بسیج خط امام، حمایت می‌کنند. نگران بود که صداوسیما هم به تدریج انتقاد می‌کند. درباره متن جواب به پیام آمریکا توسط سفارت سوییس مشورت‌کرد. متنی‌که تهیه کرده‌اند، به نظر ایشان مقداری تند است؛ قرار شد تعدیل شود، ولی از عکس‌العمل‌های جهانی راضی است.

نگرانی ایشان به جا است؛ روزنامه‌ها اگر به این برخوردها ادامه دهند، دولت ضعیف خواهد شد. امروز بعضی‌ها به اهانت و هتک‌حرمت رسیده‌اند و مخصوصاً با توجه به وضع بودجه و ارزان‌شدن قیمت نفت، مقداری هم راجع به وضع اقتصاد و راه علاج صحبت شد. توقع دارند که من در جهت تغییر نظر رهبری کمک‌کنم. گفت، فعلاً در مذاکره با من، بیش از هر فرد دیگری احساس اعتماد و آرامش می‌کند و با چپی‌ها میانه خوبی ندارد.