خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

  • سه شنبه ۲ دی ۱۳۷۶

 سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۷۶ // ۲۲ شعبان ۱۴۱۸// ۲۳ دسامبر ۱۹۹۷

 

آقای [ابراهیم] رئیسی، رئیس [سازمان] بازرسی کل کشور آمد. از نقش من در انقلاب تا امروز و حوادث جاری قدردانی کرد. گزارش وضع بازرسی کل را داد و از بی‌ثمر و بلکه مضر بودن مسئله ثروت‌های بادآورده گفت و اینکه تا امروز در دستگاه آن‌ها به یک مورد مستند هم نرسیده‌اند. گفت، خودش به‌جای «بادآورده»، کلمه «نامشروع» را به کار می‌برد؛ چون تعبیر بادآورده، تفسیر شرعی و حقوقی ندارد. خواست که در مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، درباره سیاست کلی نظارت هم بحث شود، چون به خاطر تعدد مراکز نظارتی و عدم قانونمندی نحوه همکاری آن‌ها، دچار مشکل‌اند. از ضعف مدیریت دولت فعلی و رکود حاکم و مسائلی‌ که منجر به تضعیف رهبری شده و ادامه دارد، هم اظهار نگرانی کرد و بلکه خطرناک خواند.

جمعی از بسیجیان و خانواده شهید [حسین] علم‌الهدی،[1] برای مراسم بزرگداشت شهید علم‌الهدی و شهدای دانشجو آمدند. آقای [علیرضا] افشار، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج]، گزارش برنامه را داد. من هم در اهمیت انتخاب و الگوی مناسب برای جوانان و ارزش شهدای دانشجو و شهید علم‌الهدی و حادثه هویزه صحبت کردم.[1]

اخوی محمد آمد. گزارش سفرش به نوق را داد و اجازه تأسیس کتابخانه در مسجد بهرمان، از محل وصیت والده گرفت و احتمال کناره‌گیری دکتر [حسن] حبیبی از سمت معاونت اول رئیس‌جمهور را از قول خود دکتر گفت؛ به‌خاطر احساس‌خستگی و کم‌اثر بودن در دولت.

ظهر یاسر آمد. صحبت از خرید ملکی در اطراف ملک خودمان در البرز و یا دولت‌آباد قم برای توسعه مزرعه پسته شد. از من خواست‌که در قم، مدرسه طلبگی جدیدی بسازم. عفت آمد؛ با [خانم نسرین اکبری‌نژاد]، همسر آقای [محمدهاشم] مهیمنی، شهردار منطقه ۱۶ تهران که اخیراً محکوم شده، ملاقات داشته و او تظلم و استمداد کرده است.

عصر آقای محسن رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. گزارش سفر به استان‌ها برای سخنرانی را داد و از افکاری که در دانشجویان در مخالفت با ولایت‌فقیه و نظام و روحانیت رسوخ‌کرده است، اظهار نگرانی‌کرد و خواستار تسریع در تکمیل ساختمان مجمع شد.

آقایان [مرتضی] محمدخان و [سیدهادی] طباطبایی و... آمدند. مشکلات اعتباری طرح عظیم نیشکر خوزستان و راهکارهای تأمین اعتبار از طریق فروش ارز یا استقراض از خارج با سرمایه‌گذاری بانک‌ها را مطرح کردند؛ از دکتر [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی] گله دارند.

آقای [محمدکاظم اسدی] خوانساری از وزارت امورخارجه آمد و برای رفع مشکلی‌که وزارت اطلاعات برای او درست‌کرده‌که با سفارت او مخالفت می‌شود، استمداد کرد. پیشنهاد شده که به‌جای آقای [صباح] زنگنه به سازمان کنفرانس اسلامی برود. در گزارش‌ها، مصالحه و صلح در سومالی بعد از سال‌ها جنگ داخلی و برادرکشی موردتوجه است.[2]

 

 

[1]  - متن کامل این سخنرانی با عنوان « سخنرانی در دیدار با خانواده شهید علم‌الهدی و فرماندهان بسیج» در همین سایت آمده است.

 

[2]  - کشور سومالی پس از پشت‌سرگذاشتن دوره استعماری بریتانیا و ایتالیا به دوره‌ای از دیکتاتوری نظامی با الگوپذیری از شوروی، وارد شد. در دوره جنگ سرد هم به دلیل موقعیت استراتژیکی خود به محلی برای رقابت شوروی و آمریکا تبدیل‌شد. پس از فروپاشی شوروی و دیکتاتوری نظامی در سومالی (۱۹۹۱)، این کشور به دلیل ساختار سنتی قبیله‌ای، به صحنه جنگ داخلی میان قبایل برای تصاحب قدرت سیاسی مبدل‌شد. سازمان ملل متحد، تلاش‌های زیادی برای تشکیل دولت ملی و مرکزی در این کشور انجام‌داده اما موفقیت چندانی به دنبال نداشته است. در جنگ و هرج و مرج داخلی سومالی در کنار اختلاف‌های قبیله‌ای، نقش گروه‌های اسلامی بنیادگرا نیز به چشم می‌خورد. فعالیت این گروه‌ها به ویژه پس از فروپاشی دیکتاتوری «زیادباره» گسترش‌یافته و از این زمان به بعد، گروه‌های اسلام‌گرا نقشی عمده در تحول‌های داخلی و روابط خارجی سومالی داشته‌اند. در سال‌های اخیر، فعالیت دزدان دریایی سومالی در خلیج عدن و تأثیر هرج و مرج و اختلاف‌های داخلی این کشور بر ظهور و گسترش این پدیده، توجه بین‌المللی و منطقه‌ای را به خود جلب‌کرده، لزوم برقراری نظم و ثبات در این کشور و به تبع آن، منطقه استراتژیکی شاخ آفریقا، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب را بیشتر نمایان‌ساخته‌ است.