خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

گفتگوی هاشمی و رهبری درباره فیلم سینمایی آدم برفی

  • سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۷۶

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۷۶//۲۰ شعبان ۱۴۱۸ // ۲۱ دسامبر ۱۹۹۷

 

دکتر [محمدحسین] عادلی، سفیرمان در کانادا آمد. از آثار مهم اقتصادی و فنی برنامه اول و اشکالات موجود در سیاست‌های دولت فعلی، تحلیلی ارائه داد و از آثار رکود سیاست‌های انقباضی فعلی در آینده و نیز از وضعی که در داخل وخارج به وجود آمده، در رابطه با رهبری و ولایت فقیه، اظهار نگرانی کرد.

آقایان [غلامعلی] حدادعادل، [محمد] نهاوندیان و سپهری و کاشانی آمدند و برای برگزاری کنگره بزرگداشت مرحوم [رضا] روزبه،[1] مشورت و استمداد کردند. ظهر، محسن و فاطی ناهار را با من بودند. فاطی برای زیراکس دفترش و وسیله گرم شدن در سرمای زمستان کمک خواست.

عصر دکتر [علی] لاریجانی، [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد. در مورد اجرای برنامه‌ای در صداوسیما برای توضیح شاخص‌های مثبت و مهم اقتصادی ناشی از دوران سازندگی، صحبت شد. از ضعف دولت جدید و عدم تسلط آقای خاتمی برامور اقتصادی و فنی و کم‌شدن اعتبارات سال جاری و سال آتی و نیز از وضعی که در مورد ولی‌فقیه پیش‌آمده و مشکل انتخابات‌های آینده، با توجه به افکار عمومی، اظهار نگرانی کرد. از من خواست که برای نجات انقلاب و ولایت در آینده اقدامی بکنم. پیشنهاد ایجاد تشکیلات، قبل از بروز بحران قابل پیشی‌بینی داشت.شب میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. درباره مسئله دکتر [ابراهیم] یزدی، [دبیرکل نهضت آزادی]، عفو عمومی، عکس‌العمل آمریکایی‌ها در مقابل مصاحبه آقای خاتمی، روابط با مصر، روحانیت و... صحبت کردیم. ایشان موافق آوردن روحانیت در سیاست‌های کلی نیستند. در مورد بازداشت دکتر یزدی، نفیاً و اثباتاً دخالتی نخواهندکرد. در مورد مصر، در صورت محکوم‌کردن کمپ‌دیوید [= قرارداد صلح مصر و اسراییل] توسط خودشان، با برقراری روابط موافق‌اند. با فیلم‌سینمایی «آدم‌برفی» موافق‌اند؛ مثل خود من.