خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

  • شنبه ۲۲ آذر ۱۳۷۶

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۷۶//۱۲ شعبان ۱۴۱۸ // ۱۳ دسامبر ۱۹۹۷

 

آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نفت] آمد. می‌خواست بداند راجع به نفت و اوپک با [امیرعبدالله]، ولیعهد عربستان سعودی، چه بحثی شده که گفتم، توجیه قابل قبولی برای بالابردن سطح تولیدکه منجر به‌کسر قیمت شده، نداشتند. قرار شد برای قانع‌کردن آن‌ها، جهت خودداری از سیاست بالابردن تولید پیگیری شود. برای اقدام در جهت توسعه بخش تولید نفت در خشکی استمدادکرد.

در اجلاس شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند مورد از عناوین دیگر برای سیاست‌های‌کلی تصویب شد. آقای [حبیب‌الله] عسگراولادی، [عضو مجمع تشخیص و دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی]، درخواست داشت در اجلاس کنگره مؤتلفه شرکت‌کنم؛ نپذیرفتم. عصر کارها را انجام دادم. عفت هم ناهار در دفتر بود.

بعد از نماز مغرب، برای افتتاح مراسم دهمین دوره مسابقات ورزش بانوان [کشورهای اسلامی]، به ورزشگاه آزادی رفتیم؛ فائزه، [رئیس شورای همبستگی ورزش زنان کشورهای اسلامی]، با اصرار ما را برد. آقایان [مصطفی] هاشمی‌طبا، [رئیس سازمان تربیت بدنی] و [غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران و [علی] عبدالعلی‌زاده، [وزیر مسکن و شهرسازی] و... هم بودند. از نمایشگاه بازدید کردیم. سالن ۱۲ هزار نفری پُر بود. استقبال پُرشوری کردند. دختران در دو صف، در مسیرمان هم توسط گل می‌ریختند. مجری برنامه، خانمی بودکه خوب صحبت می‌کرد؛ فارسی و انگلیسی. قرآن را گروهی از دختران به‌صورت هم‌خوانی خواندند؛ خوب بود و با سکوت جوانان همراه می‌شد.

خیرمقدم را آقای هاشمی‌طبا گفت. دو نمایش اجرا کردند: معراج و گردآفریدکه هر دو جالب بود. فائزه هم‌گزارش داد. برای او هم احساسات پُرشوری ابراز کردند؛ شبیه احساسات مربوط به من. پرچم را با تشریفاتی بالا بردند و مشعل را روشن‌کردند و ورزشکاران ۲۴ کشور اسلامی رژه رفتند.

من هم در مورد پیشرفت خانم‌ها در ایران، من جمله در ورزش و ابداع الگوی مناسب ورزش برای بانوان اسلامی و ضرورت ورزش برای زنان، صحبت‌کوتاهی‌کردم. (1) تندیس ورزش را به‌عنوان سپاس از کمک‌های من به ورزش بانوان تقدیم داشتند. گروه سرود از جوانان جنوب تهران و دختر و پسر، سرود سازندگی در سپاس از من اجراکردند. ساعت نُه شب به خانه رسیدیم.

***********************************

1- متن کامل سخنرانی در همین سایت در دسترس است.