خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

روزی که هاشمی پول صبحانه همه کوهنوردان را داد!

  • چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۶

 

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۷۶//۲ شعبان ۱۴۱۸ // ۳ دسامبر ۱۹۹۷

 

ساعت شش، بعد از نماز صبح، برای کوه‌نوردی به دربند رفتیم. از راه سربند به ارتفاعات تا روستای پس‌قلعه رفتیم و برگشتن از راه پس قلعه مراجعت‌کردیم. در حاشیه پس‌قلعه، تعداد زیادی قهوه‌خانه و کافه است. با تعداد زیادی از مردم و کوه‌نوردان در مسیر برخورد و احوال‌پرسی‌کردیم.

در پس‌قلعه، حدود هشتاد خانواده زندگی می‌کنند. دبستان پنج‌کلاسه دارد، ولی بچه‌ها برای راهنمایی و دبیرستان، به شمیران می‌روند و کارمشکلی است؛ باید پیاده بروند. تله‌سیژ، فقط یک روز در هفته کار می‌کند و دانش‌آموزان را رایگان می‌برند. تقاضای گاز و حمام و... داشتند.

مقداری هم در مسیر شیرپلا از پس‌قلعه به بالا رفتیم. وقتمان تمام شد و مراجعت کردیم. در کافه‌ای نشستیم و صبحانه تخم مرغ و عسل و سرشیر خوردیم. چند نفری از کوه‌نوردان هم آنجا بودند که پول صبحانه آن‌ها را هم دادیم. چند نفر دانشجو بودند. از خطبه جمعه من تشکر کردند و صریحاً از رهبری به خاطر مسائل ثروت‌های بادآورده و شهرداری‌ها انتقاد می‌کردند که نشان بدی است. یک نفر هنرمند عکاس، وضع خودش را گفت.

در مسیر به یک گروهان ارتشی هم برخوردکردیم که سربازان را به شیرپلا می‌بردند و جمعی از نیروهای انتظامی‌که از مازندران و لرستان، برای کمک به انتظامات تهران برای [اجلاس سران] کنفرانس سران اسلامی آمده‌اند.

ساعت نُه به منزل رسیدیم. عفت برای سفر قم از خانه بیرون رفته بود. لباس‌هایم در اتاق بود و کلید نداشتم. با تلفن موبایل به عفت خبر دادند. به خانه برگشت که در اتاق را باز کند؛ ساعت ده به دفترم رسیدم.

آقایان [عباس] ملکی و مهدی نصیری، مدیر ماهنامه صبح آمدند. آقای نصیری برای نوشته‌های افراطی‌اش در مورد مدیران و مسائل کشور توضیحاتی داد و من نصیحتش‌کردم و گفتم، از این‌کارهای بی‌ثمر و مُضر انجام ندهد. گفتم، برای رفع شبهه‌ها و جواب سئوالاتش از محسن توضیح بخواهد و به محسن گفتم کمکش‌کند؛ اخیراً مقالات تندی علیه آقایان [سیدمحمد] غرضی و [بیژن نامدار] زنگنه نوشته است.

آقای کریمی از [وزارت] اطلاعات آمد. از احتمال مقابله به مثل جناح چپ علیه مدیران جناح راست، به خاطر انتقام مسئله شهرداری تهران، اظهار نگرانی کرد و علاج خواست. دکتر رمضان، برادر شهید فتحی شفاقی و رهبر سازمان جهاداسلامی فلسطین آمد و از بالا رفتن محبوبیت جهاد در بین فلسطینی‌ها گزارش داد و گفت، در سنجش افکار عمومی جدید توسط فتح، جهاد ۱۲ درصد، حماس ۲۰ درصد و فتح ۳۰ درصد مقبول بوده‌اند. ضمن تشکر از کمک‌های ایران، خواست که ایران کمکش را بیشتر کند.

عصر مصاحبه‌ای برای سالگرد فوت حاج احمدآقا کردم[1].  شب به خانه آمدم. عفت از قم برگشته و گفت، اخوان مرعشی معتقدند که کیفیت برخورد حکومت با مسئله آیت‌الله منتظری به نفع آیت‌الله منتظری تمام شده است.

آقای حسین مرعشی، [نماینده کرمان] آمد وگفت، وضع مجلس خوب نیست و نمایندگان خط روشنی ندارند و سرگردانند. از من خواست که به مجلس بروم؛ گفت، این را دو جریان [چپ و راست] و مستقل‌ها می‌خواهند. گفت، تکیه رهبری روی دفاع از ولایت‌فقیه در مسئله آیت‌الله منتظری را حمل بر ضعف و نیاز می‌کنند و تهدید ایشان هم اثر بدی در افکار عمومی داشت.

 

[1]  - مصاحبه در بخش مصاحبه های همین سایت آمده است.