خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت الله هاشمی رفسنجانی / سال ۱۳۷۶ / کتاب «سردار سازندگی»

روزی که سردار سلیمانی به دفتر هاشمی رفته بود.

  • چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۷۶
عادی شدن مخالفت با رهبری در جامعه

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۷۶ // ۴ رجب ۱۴۱۸ // ۵ نوامبر ۱۹۹۷

 

در گزارش‌ها، بحران عراق و آمریکا کمی فروکش کرده، ولی حل نشده است. سردار [قاسم] سلیمانی، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله آمد و برنامه مراسم سرداران شهید استان‌کرمان و سیستان و بلوچستان را گفت؛ خیلی وسیع است و بیش از 700 میلیون تومان هزینه برداشته. خواست که من در مراسم شرکت‌کنم؛ رد نکردم. راجع به شغل خودش مشورت‌کرد؛ می‌خواهد از سپاه بیرون برود.

آقای [سیدشهاب‌الدین] صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی و [نماینده تهران و] رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آمد و از وسعت حذف نیروها در دولت جدید ابراز تأسف‌کرد و برای تقویت نظام پزشکی استمداد نمود.

آقای [عباس] فرشچی‌ها، مدیر طرح شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان آمد. گزارشی از تاریخچه تأسیس این سیستم شهرک‌ها در دنیا از آمریکا و اروپا و خاوردور داد و از نقش و اهمیت و آثار آنها گفت و جریان کار شهرک اصفهان را داد؛ با کمک من به اینجا رسیده است. برای بودجه و وابستگی به مرکز پژوهش‌ها استمدادکرد. وزیر مسکن، آقای [علی] عبدالعلی‌زاده آمد. از رکود شدید در بخش مسکن گفت؛ مثلاً کاهش ۵۵ درصد مهر ماه، امسال نسبت به مهر سال ۱۳۷۵ از لحاظ تولید مسکن.

عصر، [گروه مشترک کارگزاران، ائتلاف خط امام و مجمع روحانیون مبارز]، آقایان [مهدی] کروبی، [محسن] نوربخش، [عبدالواحد] موسوی لاری، [محمدعلی] ابطحی، [عطاءالله] مهاجرانی، بهزاد نبوی، عبدالله نوری و [حسین] مرعشی آمدند. برای حل مشکل شهردار تهران استمدادکردند و خواستند به عنوان نمایندگان‌کارگزاران و مجمع روحانیون مبارز و گروه خط امام، به طور منظم با من ملاقات داشته باشند. از شکل‌گیری مخالفت جدی با دولت نگران‌اند و فکر می‌کنند، قوه قضاییه در این جهت برنامه‌ریزی‌کرده و رهبری هم مخالفت نکردند. از من توقع زیادتری برای حل این مشکل دارند.

شب، جلسه‌ای با جمعی از اعضای هیئت رئیسه [مجلس] خبرگان و کمیسیون تحقیق خبرگان داشتیم. از سرنوشت انتخابات خبرگان و تضعیف رهبری نگران‌اند. برای تهیه مقدمات انتخابات، گروهی انتخاب شدند. از عادی شدن مخالفت با رهبری، من جمله آقایان [احمد] آذری [قمی]، [حسین] وحید [خراسانی] و [میرزاعلی] فلسفی در حوزه‌ها، اظهار نگرانی نمودند. به آنها گفتم، اشتباه این بود که آرام قشر میانه رانده شدند و به طرف چپ رفتند. اگر انتظار پیروزی در انتخابات است، باید آنها از قبیل کارگزاران و... حفظ شوند. آقایان [علی] مشکینی، [محمد] یزدی، [ابوالقاسم] خزعلی، [احمد] جنتی، [مرتضی] مقتدایی، [محمدعلی] موحدی کرمانی، [محسن مجتهد] شبستری، [قربانعلی] دری [نجف‌آبادی] و [سیدحسن] طاهری خرم‌آبادی بودند. آقای دری، [وزیر اطلاعات]، از آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور]، ناراضی است.